رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه ۹۷‌درصد از بنگاه‌های کشور را بنگاه‌های کوچک اقتصادی دربر می‌گیرد، گفت: تامین مالی، در حدود ۳۶‌درصد مشکلات این بنگاه‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد مجتهد روزگذشته در چهارمین کنفرانس ماهانه پژوهشکده پولی و بانکی با عنوان سازو کارهای تامین مالی بنگاه‌های کوچک (SME)، یکی از مسائل چند سال اخیر سیستم بانکی و چالش عمده آنها را تامین مالی بنگاه‌های کوچک عنوان و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته دولت طرح‌های متعددی را برای ایجاد اشتغال پیگیری کرده است. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: درگذشته هر فردی که ایجاد اشتغال می‌کرد، تسهیلات بانکی دریافت می‌نمود یا براساس طرح دیگری کارفرمایانی که ایجاد اشتغال می‌کردند، سه‌میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت می‌کردند و از مزایایی همچون معافیت‌های مالیاتی و معافیت در پرداخت بیمه و غیره برخوردار می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه اینگونه روش‌ها در سال‌های گذشته امتحان شده است، اظهار داشت: طرحی که طی اجرای برنامه چهارم توسعه و برنامه امسال توسط دولت پیگیری شد، کمک به موسسات کوچک و متوسط است که تسهیلات آنها توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود.

مجتهد با بیان اینکه اجرای این طرح نیز همچون سایر طرح‌ها با مشکلاتی مواجه است، افزود: مشکل تامین مالی تنها بخشی از مشکلات این بنگاه‌ها است به نحوی که ۳۶‌درصد مشکلات آنها مربوط به این مساله می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۷‌درصد از بنگاه‌های کشور را بنگاه‌های کوچک در بر می‌گیرد، تصریح کرد: قرار بود حجم اعتبارات بنگاه‌های کوچک و متوسط از ۲۵‌درصد کل تسهیلات به ۵۰‌درصد در پایان برنامه چهارم افزایش یابد.

به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، تاکید دولت نهم تامین مالی بنگاه‌های کوچک بود که این مساله منجر به فشار به بانک‌ها شد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها موسسات خاصی را برای تامین مالی این بنگاه‌ها تشکیل داده اند، افزود: کشورهای بلوک شرق برای این منظور موسساتی را تشکیل داده بودند که از کمک‌های خارجی برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط استفاده می‌کردند و این در حالی است که در ایران برای تامین مالی آنها سازو‌کارهای مختلفی را به کار گرفته‌ایم.