بررسی طرح استفاده ازکارت‌های اعتباری در بانکداری بدون ربا

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا از بررسی استفاده از کارت‌های اعتباری در بانکداری بدون ربا در شورای مشورتی بانکداری اسلامی و مطالعه مدل‌های عملیاتی بانکداری در کمیته بازنگری در ساختار و قوانین نظام بانکی کشور خبر داد.

سید عباس موسویان در گفت‌وگو با مهر آخرین تصمیمات و وضعیت سه کار گروه تشکیل شده برای اصلاح رفتار و قوانین نظام بانکی را تشریح کرد. شورای مشورتی بانکداری اسلامی

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با اشاره به جلسات شورای مشورتی بانکداری اسلامی در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به ریاست رییس پژوهشکده، گفت: متاسفانه جلسات این شورا مدت زمانی تعطیل بود که از دو هفته گذشته مجددا آغاز شده است.

وی از بررسی کارت‌های اعتباری در بانکداری بدون ربا در این شورا خبرداد و تصریح کرد: این شورا در نظر دارد تا راهکاری برای عملیاتی کردن کارت‌های اعتباری در نظام بانکی کشور پیدا کند و این کارت‌ها غیر از کارت‌های عابر بانک است. موسویان ادامه داد: با استفاده از کارت‌های عابر بانک می‌توان از محل موجودی صاحب کارت استفاده کرد، اما با استفاده از کارت‌های اعتباری می‌توان از منابع بانک استفاده نمود و سپس براساس مدت زمان تعیین شده منابع استفاده شده توسط افراد به بانک بازپرداخت شود.

وی با بیان اینکه روابط حقوقی مذکور در بانکداری دنیا به ربا و اشکال شرعی منتهی می‌شود، اظهار داشت: با توجه به این امر اینگونه کارت‌ها قابل استفاده در بانکداری بدون ربای ایران یا سایر کشورهای اسلامی نیست، بنابراین باید راهکار حقوقی دیگری برای این موضوع بیابیم.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا اضافه کرد: آخرین دستور جلسه شورای مشورتی بانکداری اسلامی یافتن راهکار شرعی برای استفاده از کارت‌های اعتباری در نظام بانکی است و البته چندین راهکار در این خصوص پیشنهاد شده که هنوز در مراحل بحث و گفت‌وگو قرار دارد. به گفته وی در آخرین جلسه این شورا بحث کارت اعتباری براساس خرید دین طراحی شد و این موضوع از جهات مختلف قابل بحث بود که البته دایره نظارت بر فعالیت‌های بانکی بانک مرکزی اشکالاتی بر کیفیت اجرای آن وارد کرد که این اشکالات مطرح و بررسی شد که برخی از این اشکالات برطرف شده و برخی نیز در جلسه روز چهارشنبه این هفته بررسی خواهد شد.

کمیته بانکداری بدون ربا

موسویان به کمیته بانکداری بدون ربا که زیر نظر معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده اشاره و تصریح کرد: جلسات این کمیته نیز حدود دو ماه است که تشکیل نشده است.

وی آخرین بحث مطرح شده در جلسات این کمیته را مباحث مربوط به بانک‌های قرض‌الحسنه ذکر کرد و گفت: این در حالی است که طی این مدت بانک قرض‌الحسنه افتتاح و راه‌اندازی شده است.

عضو کار گروه بانکداری بدون ربا اظهار داشت: طرح جایگزینی تورم به علاوه دو تا سه درصد کارمزد به جای سود در تسهیلات بانکی که توسط رییس کل بانک مرکزی مطرح شده، در این کمیته بررسی می‌شود.

کمیته بازنگری در ساختار و قوانین نظام بانکی

وی کمیته سوم را کمیته بازنگری در ساختار و قوانین نظام بانکی به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری عنوان و بیان کرد: این کمیته کارگروهی را برای مطالعات مدل‌های مختلف بانکداری دنیا تشکیل داد و چند مدل عملیاتی توسط این کارگروه پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: جلسات این کمیته به طور مداوم برگزار می‌شود، به طوری که آخرین جلسه آن در روز پنج‌شنبه هفته گذشته تشکیل و مدل‌های عملیاتی که می‌توان از آنها برای ساماندهی نظام بانکی و در معنای وسیع بازار پول و سرمایه استفاده کرد، بررسی شد.

موسویان خاطرنشان کرد: در این جلسه بر روی دو مدل عملیاتی حدود ۶ ساعت بحث و بررسی شد، اما هنوز نتایج بررسی‌ها نهایی نشده است. وی گفت: مدل‌های عملیاتی مختلفی در این کمیته برای جدا سازی بانک‌های تجاری، تخصصی و جامع از یکدیگر مطرح می‌شود تا برای هر یک از آنها مدل عملیاتی ساده و روان‌تری با به‌کارگیری عقود مناسب آنها تدوین شود و البته باید منتظر جمع بندی نهایی این بررسی‌ها باشیم.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا ادامه داد: ۱۹ آیین‌نامه نیز توسط کمیته اصلاح رفتار نظام بانکی نهایی و به هیات وزیران ارسال شده که هم اکنون بسیاری از آنها تصویب و اعلام شده است.