گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای جهانی به رشد بیشتری دست خواهد یافت. Peter Munk، رییس بزرگترین گروه تولیدی طلا در جهان (Barrick Gold Corp) در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (Davos) در سوئیس با بیان این مطلب چشم‌انداز افزایش قیمت‌ طلا را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امروزه بیش از هر زمانی در دهه‌های گذشته طلا از شرایط بهتری برای رشد قیمت برخوردار است.

به گفته وی افزایش تقاضا و محدودیت عرضه موجب رشد ارزش واقعی طلا در سال ۱۹۸۰ نیز خواهد شد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا ۳۰/۹۲۴دلار نیز رشد کرد که بحران قطع برق در معادن طلای آفریقای جنوبی دلیل موثر این افزایش در کنار تضعیف دلار و افت نرخ بهره دلار بوده است. بهای اسمی هر اونس طلا اگرچه از حد ۸۵۰ دلار سال ۱۹۸۰فرار رفته؛ اما ارزش واقعی آن با مقایسه بهای نفت ۳۵دلاری آن سال و نرخ ۱۰۰دلاری بهای هر بشکه نفت در حال حاضر رقمی در حدود ۲هزار دلار است.

روز گذشته با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و تثبیت قیمت طلا در حد ۹۱۱دلار بهای انواع سکه بهار آزادی بین یک‌هزار تا ۲۵۰۰تومان رشد یافت. سکه بهار آزادی با ۲۵۰۰تومان رشد قیمت فروش به حد ۲۰۷۵۰۰تومان رسید.

سکه طرح قدیم، نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب به نرخ ۲۲۲هزار تومان، ۱۰۷هزار تومان و ۵۷هزار تومان در تابلوی فروش فروشگاه‌های عرضه سکه ثبت شد.