توصیه مقامات برای پرداخت تسهیلات، تکلیف نیست

دومین جلسه رییس کل بانک مرکزی با اعضای خانه صنعت و معدن در روز شنبه ۶/۱۱/۸۶ برگزار شد. عکس: نسیم گلی

دکتر مظاهری، هدف از برگزاری چنین جلساتی را ایجاد تعامل با صنعتگران کشور دانست و گفت: بانک مرکزی به منظور آگاهی از دیدگاه‌ها و نظریه‌های هماهنگ یا متفاوتی که درخصوص تصمیمات اقتصادی ارائه می‌شوند، چنین جلساتی را برگزار می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی با ارائه آمار و ارقام موجود و جداول اقتصادی، به خطر افزایش تزریق نقدینگی در جامعه اشاره و به ضرورت همدلی دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری در جلوگیری از ادامه این روند تاکید کرد.

وی مساله منع شدن بانک‌ها مبنی بر برداشت بیش از حد از خزانه بانک مرکزی و موضوع سه قفله کردن خزانه را برای حاضرین تشریح کرد و خواستار توجه جدی آنان به این مساله به عنوان یک موضوع ملی شد و از حاضرین در جلسه خواست که نسبت به تحقق این هدف همراهی کرده و کمک کار باشند.

دکتر مظاهری ضمن تاکید براین موضوع که بانک مرکزی در روابط میان بانک و مشتری دخالت نمی‌کند و تصمیم در بانک‌ها با هیات‌مدیره هر بانک است افزود: مقاماتی هستند که می‌توانند به بانک‌ها «توصیه» کنند، ولی این توصیه‌ها به معنای «تکلیف» نیست.

دراین جلسه ۲۲ نفر از مدیران و نمایندگان تشکل‌های صنعتی از استان‌های تهران، زنجان، کردستان، اصفهان، سمنان، کرمان، هرمزگان، یزد، ایلام، مازندران، همدان،‌ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و نمایندگانی از صنایع غذایی، انجمن خودروسازی، رنگ و رزین، فولاد، شیشه و بلور و نمایندگانی از هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن حضور داشتند که به ارائه مشکلات، پیشنهادها و نظریات خود پرداختند و دکترمظاهری حسب مورد، توضیحات لازم را برای حاضرین ارائه داشت.

مخالفت بانک مرکزی با استفاده از ذخیره ارزی برای پوشش نوسانات یورو

بانک مرکزی با استفاده صادرکنندگان از منابع حساب ذخیره ارزی برای پوشش نوسانات یورو مخالفت کرد.

محمدامین چاروسه سرپرست دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص آیین‌نامه پوشش نوسانات نرخ یورو در بازپرداخت تسهیلات صادراتی افزود: این آیین‌نامه با توجه به اختیارات صندوق ضمانت صادرات ایران تصویب شده و صندوق نیز تضمین نرخ را پذیرفته است و به زودی آن را ابلاغ خواهد کرد.

محمدامین چاروسه افزود: اینکه صادرکنندگان بتوانند تسهیلات را از حساب ذخیره ارزی به صورت ریالی دریافت کرده و به صورت ریالی نیز بازپرداخت کنند در مرحله اول در هیات وزیران به تصویب رسید ولی به دلیل اینکه بانک مرکزی این امر را مخالف قانون برنامه چهارم توسعه و نحوه دریافت تسهیلات از این حساب می دانست، آن را تایید نکرده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس بانک مرکزی به هیات وزیران و کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده که این امر پذیرفتنی نیست و امکان پوشش نوسانات نرخ یورو در بازپرداخت تسهیلات صادراتی وجود ندارد.

این در حالی است که معاون وزیر بازرگانی از تدوین آیین‌نامه‌ای خبر داده که براساس آن، نوسانات ناشی از تغییر نرخ یورو در بازپرداخت تسهیلات ارزی صادرکنندگان پوشش داده می‌شود.