در پی انتشار خبر مبهمی مبنی بر بازداشت مدیر یکی از بانک‌ها، اعتبار برخی دیگر از مدیران ارشد بانک‌های داخلی زیر سوال رفت.

به گزارش جامع‌نیوز، چهارشنبه گذشته اکثر مردم ایران از طریق رسانه‌ها از بازداشت یکی از مدیران ارشد نظام بانکی کشور به اتهام سوءاستفاده مالی و اخذ رشوه میلیاردی مطلع شدند. هرچند شنیدن خبر بازداشت افراد متخلف، علاقه‌مندان به مبارزه با مفاسد اقتصادی را خشنود می‌کند اما در خصوص این خبر نکاتی چند قابل تامل و بحث است که این موضوع موجب شد تا سازمان خبری جامع‌نیوز به انعکاس آن بپردازد. اطلاع‌رسانی مسوولان به مردم در خصوص رخدادهای مختلف، اقدامی پسندیده و قابل تقدیر است، اما چنانچه اطلاع رسانی و انتشار اخبار به طور مبهم و سربسته در اختیار عموم قرار گیرد چه بسا پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای را در پی داشته باشد که در آن صورت عدم اطلاع‌رسانی بهتر از انجام آن است.

در باره خبر مبهم بازداشت مدیر یکی از بانک‌های کشور باید گفت که افکار عمومی از بازداشت یک مدیر ارشد نظام بانکی که نام وی اعلام نشده است، آگاهی یافت. این مدیر در یکی از بانک‌های کشور که نامشخص است، از طرف گروهی بی‌نام حمایت می‌شده و از تعدادی متخلف مجهول، رشوه دریافت کرده است.

پس از انتشار این خبر از سوی رسانه‌ها، تعداد زیادی از کارکنان بانک‌ها روزنامه به‌دست این خبر را به هم نشان می‌دادند و از یکدیگر سوال می‌کردند که مدیر مفسد مورد نظر را شناختی که متاسفانه یکی می‌گفت فلانی و دیگری اظهار می‌داشت آقای ... . به هر روی در یک شعبه، نام سه الی چهار مدیر ارشد نظام بانکی کشور شنیده می‌شد که به عنوان مفسد مورد نظر این خبر، بین مردم و کارمندان بانک‌ها رد و بدل می‌شد.

سابق بر این وقتی خبر بازداشت مفسدی را به اطلاع عموم می‌رساندند، دست‌کم اعلام می شد؛ مثلا آقای م - ر مربوط به بانک ل بازداشت شده است؛ یعنی با اعلام حروف اول نام و نام خانوادگی وی و سازمان محل خدمتش، احتمال زدن برچسب خلافکاری به دیگران را به پایین‌ترین حد خود می‌رساندند، اما در این مورد اخیر بدون اشاره به حروف اول نام متهم و یا بانک محل خدمت وی، انگشت اتهام به سوی برخی از مدیران ارشدی که مدتی است در انتظار بازنشستگی هستند یا چندی است که به مرخصی رفته و از چشم مردم دور شده‌اند، نشانه رفته است.

امید بر این است که از این پس، اطلاع‌رسانی‌ها به طور شفاف انجام گرفته و با انتشار اخبار کامل‌تری در ارتباط با این نوع مفسدان اقتصادی، هرچه سریع‌تر از سایر مدیران بانکی رفع اتهام شود.

مشکل بعدی اینجا است که طی یکی دو ماه گذشته، فشار بانک مرکزی بر مسوولان بانک‌های داخلی افزایش یافته تا در راستای سیاست‌های انقباضی عمل کرده و جهت اعطای تسهیلات از صندوق بانک مرکزی استفاده نکنند یا بدهکاران معوق را تحت فشار قرار داده و مطالبات خود را به هر شکلی که می‌توانند وصول کنند و چندین این و آن و اما و اگر دیگر ... که همه این دستورات و بخشنامه‌ها موجب شده تا دست مدیران ارشد بانک‌ها و به تبع آن دست روسای شعب در اعطای تسهیلات و خوشرویی با مشتریان نیازمند، بسته شود ...

حال با تمام این مسائل، خبر بازداشت یکی از مدیران ارشد بانکی که به طور مبهم به اطلاع عموم رسیده، ترس مدیران بانک‌ها را بیشتر و قدرت عمل و تصمیم‌گیری آنها را نیز به حداقل رسانده است. در این راستا و به منظور رفع مشکلات پیش آمده، اطلاع‌رسانی شفاف مسوولان بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها در افزایش روحیه و قدرت عمل مدیران میانی و پایین‌دستی ضروری به نظر می‌رسد.