معاون وزیر بازرگانی از تدوین آیین‌نامه‌ای خبر داد که براساس آن، نوسانات ناشی از تغییر نرخ یورو در بازپرداخت تسهیلات ارزی صادرکنندگان پوشش داده می‌شود. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به افزایش قابل توجه ارزش یورو در برابر دلار گفت: افزایش ارزش یورو نگرانی‌هایی را بابت چگونگی بازپرداخت ارزی تسهیلات دریافتی از سوی صادرکنندگان به وجود آورده که بر این اساس سازمان توسعه تجارت با همکاری صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات در حال تهیه آیین‌نامه‌ای برای پوشش حداکثری نوسانات ناشی از تغییر نرخ یورو است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: این آیین‌نامه لزوما نباید در هیات دولت به تصویب برسد. اگر این کار در حد اختیارات صندوق ضمانت صادرات باشد که این نهاد موضوع را پیگیری و اجرایی می‌کند؛ ولی اگر برای جبران نیاز به استفاده صادرکنندگان از تسهیلات بانکی بوده و بانک‌ها پول را به ریال تبدیل کنند، وام ریالی به صادرکنندگان ارائه دهند و در مقابل صادرکنندگان نیز بازپرداخت ریالی داشته باشند، نیازمند تصویب در هیات دولت و شورای پول اعتبار است که باید توسط بانک مرکزی نیز ابلاغ شود. وی در خصوص پیش شرط‌های تحقق صادرات غیرنفتی ۲۰‌میلیارد دلاری تا پایان سال جاری گفت: وزارت بازرگانی صادرات ۲۰‌میلیارد دلار در سال ۸۶ را بر مبنای رشد مناسب سال گذشته و دستیابی به صادرات ۳/۱۶‌میلیارد دلاری پیش‌بینی کرده که امید می‌رود تا پایان سال این عدد تحقق یابد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: مدیریت صحیح و منسجم تر تدابیر سال گذشته می‌تواند ما را در دستیابی به این میزان صادرات یاری رساند. این درحالی است که با در نظر گرفتن رشد ۲۳‌درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته نگاه واقع بینانه‌ای در هدف‌گذاری صادرات تا پایان سال جاری دنبال شده است.