امضای تفاهمنامه همکاری بین بیمه مرکزی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

گروه بازار پول- در جلسه‌ای با حضور دکتر نوروز کهزادی، رییس کل بیمه مرکزی و مصطفی پور، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دو طرف تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

براساس این تفاهمنامه همکاری، بانک قرض‌الحسنه مبلغ سهم صندوق تامین خسارت‌های بدنی از محل عدم تهیه و تمدید به موقع بیمه‌نامه شخص ثالث (موضوع بند ب ماده یک آیین‌نامه منابع درآمد صندوق تامین خسارت‌های بدنی مصوب ۱۳۴۸) وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت و خودرو را به صورت قسطی دریافت و ماهانه آن را به حساب صندوق تامین خسارت‌های بدنی واریز خواهد کرد. به موجب قانون تهیه بیمه شخص ثالث اجباری است و دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی که مشمول بیمه بوده و بیمه نشده و یا نشود با توجه به این که نقض قانون نموده‌اند، در هنگام خرید این بیمه‌نامه مشمول پرداخت مبلغ تعیین شده برابر قانون می‌شوند.

بیمه مرکزی ایران این تفاهمنامه را در راستای سیاست‌های دولت و به منظور تشویق دارندگان وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت سواران به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث منعقد کرده است.

براساس آمارهای موجود از حدود ۴میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور حداکثر ۲۵۰هزار دستگاه بیمه‌نامه دارد.

همچنین برآورد می‌شود بیش از یک میلیون خودرو فاقد بیمه‌نامه می باشند.

بیمه‌نامه شخص ثالث یک بیمه‌نامه اجباری است و براساس قانون کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی مسوول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور به اشخاص ثالث وارد شود و مکلفند مسوولیت خود را از این جهت نزد شرکت‌های بیمه، بیمه نمایند.

لازم به ذکر است که در سال حدود ۱۳هزار نفر مقصر حوادث رانندگی به دلیل نداشتن بیمه‌نامه یا گواهینامه زندانی می‌گردند.

حدود ۲هزار نفر از آنها به دلیل عدم استطاعت مالی در پرداخت دیه زیان‌دیدگان که گاهی تا ۷۰۰میلیون تومان بالغ می‌گردد، سال‌ها در زندان به سر می‌برند، در حالی که در صورت داشتن بیمه‌نامه کامل می‌توانستند محکومیت مالی خود را پرداخت نموده و خانواده قربانی حادثه و نیز خانواده خود را از سرپرستی و نان‌آور محروم ننمایند.

هدف اصلی این اقدام تشویق هموطنان به رعایت قانون و حمایت از زیان‌دیدگان موضوع قانون بیمه شخص ثالث است.