لیلا اکبرپور

بیمه ایران بانک تاسیس می‌کند. به دنبال ابلاغ فرمان ۱۰ ماده‌ای طرح تحول توسط رییس‌جمهور و تشکیل کارگروه‌های طرح تحول در صنعت بیمه چالش‌های موجود در این صنعت احصا و راهکارهایی توسط کارشناسان صنعت بیمه به کارگروه اصلی طرح تحول ارائه شد. یکی از این چالش‌ها نبود بانک مخصوص بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی بود که در کارگروه حقوقی و اتکایی به نقد و بررسی گذاشته شد.

کارگروه اصلاح قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، در ارتباط با تاسیس بانک بیمه ایران و صدور مجوز آن را به عنوان راهکار در قالب یک پیش‌نویس به کارگروه اصلی طرح تحول ارائه داد تا برای اخذ مصوبه، تقدیم هیات وزیران شود.

جواد سهامیان، مدیرعامل بیمه ایران درخصوص احیای بانک بیمه یادآور شد: بانک بیمه ایران قبل از پیروزی انقلاب فعالیت داشت و در مرحله ملی شدن بانک‌ها به بانک ملت سپرده شد.

او با تاکید بر اینکه حضور یک بانک بیمه در صنعت بیمه کشورمان ضروری است، افزود: این بانک با در اختیار گذاشتن تسهیلات و ارائه خدمات ویژه به بیمه‌گذاران حقیقی و حقوقی می‌تواند نقش ارزنده‌ای در توسعه صنعت بیمه و اصلاح تلقی مردم به بیمه ایفا کند.

مدیرعامل بیمه ایران گفت: احیای بانک بیمه پشتوانه کار کارشناسی دارد و این طرح به عنوان یک پیش‌نویس به کارگروه طرح تحول تقدیم شده است تا با گذراندن فرآیند قانونی خود به تصویب برسد.

ارتباط کنونی بیمه و بانک در ایران

شمار بیمه‌های خصوصی فعال در سرزمین اصلی ایران به عدد ۱۱ رسید که سهامدار عمده ۸ شرکت بیمه خصوصی را بانک‌های خصوصی سرمایه، پارسیان، پاسارگاد، اقتصادنوین، کارآفرین، سرمایه، سامان و موسسات مالی و اعتباری سینا و توسعه تشکیل می‌دهند.

هرچند بیمه‌های پارسیان، پاسارگاد، نوین، کارآفرین، سامان، معلم، سینا و توسعه با داشتن سهامداران بانکی خود مشغول فعالیت طی سال‌های گذشته بودند، اما آنچه از نقدها و نظرهای کارشناسان شنیده شد، اینکه شاید بهتر بود یک بانک توسط شرکت‌های بیمه به ویژه آن شرکت‌هایی که دارای ذخایر قابل توجهی هستند، تاسیس می‌شد.

آنچه از تاسیس بیمه‌های خصوصی توسط بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری حاصل شد، قبول بخشی از ریسک‌های اعتباری، درمان کارکنان و ساختمان و دارایی‌های بانک و شرکت‌های تابعه توسط بیمه‌ها بود.

اتفاق قابل توجه دیگری که در درازمدت سود قابل ملاحظه‌ای را از حوزه بیمه به بانک منتقل می‌کرد، بحث صدور بیمه‌های عمر و پس‌انداز توسط این شرکت‌ها بود که بخش عمده حق بیمه که جنبه پس‌اندازی داشت در حساب‌های بانکی و حجم اندک حق بیمه حوادث در دریافتی‌های بیمه‌گر بود.

اکنون بیمه ایران در نظر دارد با اخذ مجوز از هیات وزیران بانک ایران را نیز افتتاح کند.

حجم ذخایر، گردش مالی و واگذاری‌های اتکایی بیمه ایران از یک سو و توسعه بیمه‌های عمر و پس‌انداز که به تازگی طرح جدیدی از سوی این شرکت به بازار عرضه شده از سوی دیگر شرایط مطلوبی را برای بانک ایران رقم خواهد زد.