نماینده مردم لاهیجان در مجلس درباره چاپ اسکناس‌های درشت ۱۰‌هزار تومانی گفت: چاپ اسکناس درشت و ریز، مساله کشور نیست، بلکه مساله اساسی کشور و مهم‌ترین موضوع ارزش پول است و اینکه آیا درباره ارزش پول و عواملی مثل سرمایه‌گذاری، ثبات پولی ـ مالی و نقدینگی و مانند آن می‌توان به نحوی عمل کرد که پول کارآیی داشته باشد. ایرج ندیمی ـ نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: زمان ریاست نوربخش در بانک مرکزی، چاپ اسکناس‌های درشت به دلیل ایجاد آثار روانی برای مردم و اینکه دهک‌های پایین در هزینه‌کرد پول درشت دچار مشکل می‌شدند، رد شد هر چند که موافقان با چاپ اسکناس درشت معتقد بودند که سالانه میلیاردها تومان صرف هزینه چاپ اسکناس می‌شود و نگهداری، حمل‌ونقل و امنیت آن دشوار است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی نیز افرادی معتقدند که اسکناس درشت می‌تواند جای چک پول‌ها را بگیرد، یعنی به جای اینکه از کاغذ یک‌بار مصرف به نام چک‌پول استفاده کنیم، می‌توان اسکناس درشت را مکررا گردش دهیم و مجبور به یک بار استفاده نباشیم.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس استفاده از راه‌های دیگر از جمله عابر بانک و استفاده متواتر از پول و برگشت آن را مطلوب‌ترین روش دانست و متذکر شد: بنابراین ما نیز باید راه میانه را انتخاب کنیم، یعنی اسکناس‌های کوچک جمع نشود و هم‌چنین از عابر بانک استفاده شود و نظام دریافت و پرداخت‌ها عناوین دیگری بگیرد و اگر قرار است اسکناس درشت جانشین چک پول شود از نظر انتظارات تورمی، فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.

ندیمی تاکید کرد: اگر قرار است اسکناس‌های درشت چاپ شود، یک‌باره اسکناس‌های کوچک و چک پول‌ها جمع نشوند، بنابراین باید هم چک پول و عابر بانک باشد و هم اسکناس خرد، به علاوه اینکه باید به تدریج نقش اسکناس را در اقتصاد به حداقل برسانیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد حذف سه صفر از پول کشور نیز گفت: این موضوع هنوز مورد تایید مجامع و خبرگان اقتصادی قرار نگرفته است، چون حذف سه صفر تورم و ضعف را از بین نمی‌برد، بلکه تورم را پنهان می‌کند و ما به پنهان کاری دچار می‌شویم.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین اگر قرار است سه صفر از پول حذف شود و کل اسکنا‌س‌ها و مسکوک جمع‌آوری شود، بهتر است اسکناس‌های اضافه‌تری چاپ شود هر چند ارزش پول نه به اسکناس درشت وابسته است نه به حذف صفر.

چک پول‌ها و نیاز مردم

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دلیل چاپ اسکناس ۱۰هزار تومانی را نیاز جامعه به اسکناس‌های درشت دانست و گفت: وجود چک‌پول‌ها نشان می‌دهد که انتشار پول درشت هیچ گونه تاثیر منفی بر تورم نخواهد گذاشت.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم تصریح کرد: وجود چک‌پول‌ها نشانگر این است که مردم به پول درشت نیاز دارند.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به چک‌پول‌های درشت اعتماد کامل دارند، خاطرنشان کرد: اگر اسکناس‌های درشت جایگزین برخی چک‌پول‌ها شوند؛ اعتبار بیشتر و معطلی و هزینه کمتری را در پی داشته و صفوف تشکیل شده در بانک‌ها را نیز کاهش می‌دهد.