گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای جهانی در پی کاهش ۷۵/۰ درصدی نرخ بهره در آمریکا، بخشی از رکورد فروافتاده را دوباره جبران کرد و به ۸۹۰دلار رسید. همان طور که پیش‌تر در تحلیل وضعیت طلا پیش‌بینی شد، سرانجام فدرال رزرو ۷۵/۰ درصد از نرخ بهره دلار را پایین آورد. پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش بیشتر نرخ بهره در اجلاس سی‌ام ژانویه دارد. گفته می‌شود که قرار است ۵/۰درصد دیگر از نرخ کاهش یافته ۵/۳درصدی بکاهد و مجموعا با کاهش ۲۵/۱درصد از نرخ بهره میزان آن را در پایان اولین ماه سال ۲۰۰۸ به ۳درصد برساند که در این صورت این پایین‌ترین میزان نرخ بهره از سال ۱۹۹۰است. بانک‌مرکزی آمریکا از این سال «نرخ‌بهره» را به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست‌های پولی خود انتخاب کرده است.بهای انواع سکه و طلا در بازار داخلی پس از رشد ۲۷دلاری آن نسبت به نرخ روز سه‌شنبه، بین یک‌هزار تا ۲هزار تومان بالا رفت. در بازار داخلی ارز نیز دلار آمریکا ۵تومان افت قیمت داشت؛ در حالی که یورو و پوند به ترتیب با ۶تومان و ۵تومان افزایش قیمت مواجه بودند.نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا پس از اعلام کاهش نرخ بهره با ۱۱درصد واحد افزایش به سطح ۴۵۸۸/۱رسید. پوند انگلیس نیز رقم ۹۵۸۹/۱دلار را بار دیگر در منحنی ارقام برابری خود ثبت کرد. از سویی دلار آمریکا به حد برابری ۱۸/۱۰۶ ین ژاپن سقوط کرد. کاهش بهای جهانی نفت، کاهش شدید انتظارات تورمی، بیکاری شدید و کاهش تولید کارخانه‌ها مجموعه عواملی است که سرانجام کمیته بازار باز فدرال رزرو را نهایتا مجبور به کاهش بیشتر نرخ بهره به میزان ۷۵/۰ درصد کرد و کاهش ۵/۰درصد دیگر نیز بسیار محتمل است.کاهش نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی آمریکا برای کاستن از میزان زیان شرکت‌های بورسی آمریکا و شتاب بخشیدن به رشد اقصتادی بوده است که برخی تحلیل‌گران این حرکت را نشانه شتابزدگی در سیاست‌های پولی دانسته‌اند.

در ادامه گزارش زیان موسسات مالی و بانک‌ها در آمریکا روز سه‌شنبه اعلام شد که Bank of America و Wachovia Corp دومین و چهارمین بانک بزرگ آمریکا مجموعا ۶میلیارد دلار زیان‌دهی اعلام کرده‌اند. روز گذشته تا ساعت ۱۵ به وقت تهران، نرخ طلا برای تحویل فوری بین ۴۰/۸۸۵‌دلار تا ۳۰/۸۹۱دلار در نوسان بود. از سویی به گزارش ایرنا به نقل از بی‌بی‌سی، مردم عادی نیویورک از اقدام بانک مرکزی در رساندن نرخ بهره به ۵/۳درصد بیم‌ناک هستند.

آنها ابراز نگرانی کردند که این امر ضعف در اقتصاد آمریکا را می‌رساند و با این کار بسیاری از مردم عادی لطمه اقتصادی خواهند دید.

بی.بی.سی در ادامه این گزارش افزود: مردم و ناظران اقتصادی همگی نگران سلامت اقتصاد آمریکا هستند و با دیده شک به اقدام بانک مرکزی می‌نگرند.

خبرنگار اقتصادی بی.بی.سی نیز از سنگاپور گزارش کرد، اقدام بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از کاهش ارزش سهام در بازارهای جهانی کافی نبوده است. وی افزود که در قبال افت شدید چند درصدی روز گذشته بورس سهام در بازارهای آسیا، تنها نیمی از میزان کاهش روز قبل احیا شده است. این گزارش بار دیگر براین نکته تاکید کرد که سهام در جهان همچنان نگران رکود اقتصادی آمریکا است. بنابراین گزارش، در حالی‌که تمامی سهام بورس جهانی بر محوریت اقتصاد آمریکا متمرکز شده است، تحلیل‌گران اقتصادی این اقدام بانک مرکزی آمریکا را یک کار موقت و یک مسکن کوتاه مدت قلمداد کردند.

روز گذشته بورس اروپا بعد از اقدام بانک مرکزی توانست سقوط سهام را جبران و خود را دوباره احیا کند.