تصمیم به کاهش دفعی نرخ دلار و در نظر داشتن تجربه تاریخی بازار ارز در ایران نشان داده که این امر تنها سفته‌بازان، بازیگران و دلالان بازار ارز را منتفع کرده است.

سیدمحسن فاضلیان، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کاهش ارزش دلار در مقابل ریال، افزایش واردات و به تبع آن افزایش عرضه کالاها را سبب می‌شود، تصریح کرد: تراز تجاری منفی قابل توجه و به موازات آن کاهش صادرات به دلیل پوشش ندادن هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم به ویژه در بخش‌هایی که صادرات منتفع از واردات نیست از اثرات منفی آن است.

وی ادامه داد: در این حالت تولید داخلی ضربه‌پذیر شده و مقوله‌های مهمی چون رشد اشتغال از طریق افزایش تولید مورد تردید قرار می‌گیرد.

به گفته او با توجه به نرخ نسبتا بالای بیکاری در کشور، سیاست کاهش ارزش دلار به ریال، نمی‌تواند از توجیه کافی برخوردار باشد و در عین حال باید در نظر داشت که بخشی از تامین هزینه‌های سرمایه‌ای در برنامه چشم‌انداز باید از محل درآمد‌هایی باشد که از طریق صادرات تامین می‌شود.

فاضلیان تاکید کرد که برنامه چهارم توسعه سیاست رشد اقتصادی را با توجه به جهت‌گیری‌های رشد صادراتی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: انحصار دولت در تنظیم بازار ارز می‌تواند دست دولت را در تنظیم این بازار باز گذارد. بدین ترتیب تصمیم به کاهش دفعی آن و در نظر داشتن تجربه تاریخی بازار ارز در ایران نشان داده است که تنها سفته‌بازان، بازیگران و دلالان بازار ارز را منتفع می‌کند.

به گفته این کارشناس باید بر اساس مدل‌های نظری و شرایط واقعی اقتصاد، نرخ واقعی ارز را تعیین و سیاست‌های رشد اقتصادی را بر مبنای نرخ‌های واقعی تنظیم کرد.

او تصریح کرد: نوسان در بازار ارز به‌خصوص کاهش دفعی ارزش دلار در مقابل ریال چه از نظر تحلیل تکنیکال (رفتاری) و چه از نظر تحلیل متغیرهای بنیادی به عنوان شوک اقتصادی مطرح است و نظام اقتصادی متعادل عاقلانه آن است که ثبات در شرایط اقتصادی را به گونه‌ای به‌وجود آورد که با تغییر سیاست‌های پولی و مالی، انتظارات سرمایه‌گذاران و فعالان در یک بازار را به شکل قابل توجه تغییر ندهد.

کاهش صادرات و افزایش بیکاری نتایج دلار ۷۰۰تومانی کارشناسان اقتصادی کاهش شدید صادرات، کاهش رشد صنعت و افزایش بیکاری را مهم‌ترین زیان‌های ناشی از دلار ۷۰۰تومانی اعلام کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویتر، در حالی که رسانه‌های ایران از بررسی طرح تقویت ریال در برابر دلار توسط شورای پول و اعتبار ایران با هدف مقابله با تورم خبر داده‌اند کارشناسان اقتصادی تصویب چنین طرحی را بعید تصور می‌کنند.

در این طرح پیشنهاد شده است تا برای مقابله با تورم ارزش ریال در برابر دلار از ۹۳۱۳ریال کنونی به ۷۰۰۰ریال کاهش داده شود.

به عقیده کارشناسان اقتصادی این عمل صرفا آثاری زودگذر در کاهش تورم دارد و در عین حال زیان‌های بسیاری را به دنبال می‌آورد.

کاهش شدید صادرات، کاهش رشد صنعت و افزایش بیکاری مهم‌ترین زیان‌های ناشی از این طرح عنوان شده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر ۲۰۰۷ متوسط نرخ تورم در ایران به ۱/۱۹درصد رسیده است.