کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی به زودی راه‌اندازی می‌شود

گروه بازار پول- معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: به زودی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی با حضور موسسات مشاوره مالی و اعتباری سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، حمید پورمحمدی گفت: نظام بانکی کشور به عنوان یکی از اساسی‌ترین بخش‌های اقتصادی جامعه در ارتباط با تجهیز و تخصیص بهینه منابع و ارائه خدمات به مشتریان، نقش سازنده‌ای را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به عهده دارد. وی افزود: بانک‌های کشور توانسته‌اند با مدیریت نقدینگی تجهیز شده از سپرده‌گذاران و اجرای بانکداری بدون ربا، زمینه گسترش فعالیت‌های اقتصادی را در تمام بخش‌های اقتصادی فراهم کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نقش مهم نظام بانکی در توسعه و پیشرفت کشور گفت: مشارکت در تامین مالی بسیاری از طرح‌های ملی و استانی از قبیل سدسازی، راهسازی و ساخت نیروگاه‌ها، طرح‌های متعدد و متنوع پتروشیمی و همچنین تامین مالی بخش‌های صنعت و معدن، مسکن و ساختمان و کشاورزی، طرح‌های خدماتی و امور عمومی، نمونه‌هایی از فعالیت‌های اقتصادی‌ و اجتماعی نظام بانکی کشور است که در سال‌های اخیر با جدیت فراوان دنبال شده است.

دکتر پورمحمدی در ادامه ضمن برشمردن موانع و مشکلات موجود در مسیر تخصیص و کاربرد بهینه منابع بانکی افزود: سیستم بانکی به منظور دستیابی به اهداف قانونگذار در توسعه اقتصادی، مبادرت به اعطای تسهیلات در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌کند که به‌رغم اهتمام بانک‌ها در اعطای تسهیلات، اجرای طرح‌ها به دلایل منطقی از قبیل آشنا نبودن مجریان طرح‌ها، عدم انطباق درخواست‌های تسهیلات با مقررات بانک‌ها و به ویژه کارشناسان با تخصص‌ها و مهارت‌های متفاوت با کندی روبه‌رو می‌شود.

وی گفت: لازم بود تا ترتیبی در خصوص رفع این معضل اتخاذ شود به نحوی که بانک‌ها و مجریان طرح پس از احراز اطمینان و اعتماد کامل به طرح‌های بررسی‌شده و متعاقب آن اعمال نظارتی که طرح در سایه آن بتواند به نتایج از پیش تعیین شده دست یابد، با آ‌سودگی‌ خاطر سرمایه‌گذاری کنند. در نهایت قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارایی بانک‌ها در تاریخ ۳۰/۴/۱۳۸۶ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و براساس ماده پنچ قانون یادشده دولت مکلف به ایجاد و به‌کارگیری نهادهای جدید مالی از قبیل بانک جامع اطلاعات، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان، گروه‌های مشاور مالی و سرمایه‌گذاری غیردولتی است.

معاون امور بانکی بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه‌ گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اجرایی شدن قانون اعطای تسهیلات بانکی اقدام به تشکیل ده‌ها جلسه کارشناسی و تخصصی با حضور بانک‌ها و موسسات و کارشناسان مرتبط در امر سرمایه‌گذاری کرده است که منجر به تشکیل کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی به منظور ایجاد یک نظام حرفه‌ای مبتنی بر عدالت و تقوای حرفه‌ای شده است.

پورمحمدی افزود: رعایت استقلال فنی و ارتقای تکنولوژی در امر مشاوره سرمایه‌گذاری و همسویی با اهداف قانونگذار از دیگر دستاوردهای اجرایی شدن قانون یادشده است. وی تسریع و تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی اعم از کالا و خدمات، ایجاد تعامل با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به منظور بسط و گسترش فرهنگ استفاده از خدمات مشاوران سرمایه‌گذاری و بالابردن دانش تخصصی مشاوران و آموزش مداوم آنها را از اهداف این طرح عنوان کرد.

دکتر پورمحمدی با اشاره به وظایف کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی گفت: تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی و صدور کارت عضویت برای اعضای کانون و نظارت بر حسن عملکرد آنها، تدوین و تصویب مقررات و ضوابط اجرایی، تعیین چارچوب مشخص جهت استانداردکردن مطالعات، تعهدات و وظایف مشاورین، تنظیم گزارش‌های اقتصادی، فنی و مالی به منظور اتخاذ ملاک محاسبه یکسان به منظور جلوگیری از ایجاد رویه‌های مختلف و رسیدگی انتظامی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای اعضا که عنوان جرایم سومی را نداشته باشند، از جمله وظایف کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی تعیین ضوابط دقیق و علمی برای ارزشیابی طرح‌ها به منظور جلوگیری از دو یا چندگانگی ارزشیابی بین اعضا و سرمایه‌گذاران، تعیین ضوابط برای ارزیابی، تشخیص صلاحیت و رتبه‌بندی مشاوران، تهیه و ابلاغ آیین‌نامه، دستورالعمل‌های تخصصی و نظارت بر اجرای آنها برای اطمینان از صحت توجیه اقتصادی، فنی و مالی را از دیگر وظایف کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی اعلام کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تنظیم روابط مشاوران با دستگاه‌های ذی‌‌ربط به منظور حسن اجرای مقررات و قوانین مربوط، تهیه و تدوین، اشاعه و ارتقای اصول و استانداردهای مربوط و نظارت حرفه‌ای بر کار مشاوران نیز به عنوان برخی دیگر از وظایف این کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی نام برد که در قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی مورد نظر قرار گرفته است. پورمحمدی از اعلام فراخوانی به منظور حضور اشخاص حقوقی مجرب به منظور شرکت در مجمع عمومی در آینده نزدیک خبر داد.