با توجه به تفاوت ماهیت بانک بین‌المللی نفت، ایجاد آن با استفاده از بانک‌های تجاری نیازمند تغییر اساسنامه بانک موردنظر است.

اکبر ترکان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در گفت‌وگو با جامع‌نیوز گفت: در حال حاضر ۳ بانک تخصصی مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن در راستای سایر بانک‌های تجاری در حال فعالیت هستند. وی افزود: این بانک‌ها ماهیت تجاری نداشته و با ماهیت توسعه‌ای منابع مورد نیاز برای حرکت بخش کشاورزی، مسکن و صنعت را تامین می‌کنند.

ترکان با اشاره به اینکه مجموع سهم ۳ بانک مورد نظر در اقتصاد کشور به اندازه سهم نفت از اقتصاد ایران نیست، اظهار داشت: از آنجایی که نفت محور توسعه کشور است و نباید از جریان توسعه کشور عقب بیافتد، لذا با توجه به شرایط کنونی و فشارهایی که روی ایران است به منظور آنکه روند توسعه صنعت نفت آسیب نبیند، این بانک راه‌اندازی می‌شود. ترکان اظهار داشت: با راه‌اندازی این بانک به جای متمرکز شدن نگاه‌ها به بانک‌های خارجی به منظور تامین منابع مالی می‌توانیم از منابع بانک بین‌المللی نفت بهره گرفت.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت با تاکید بر درآمد ۷۰میلیارد دلاری ایران از نفت گفت: کل منابع برای توسعه صنعت نفت ایران کمتر از ۱۰‌درصد میزان درآمد ایران است که رقم ۶۰ تا ۷۰میلیارد دلار است و با توجه به فشارهای بین‌المللی موجود برروی ایران داشتن بانک نفت ضروری است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ماهیت این بانک با بانک‌های تجاری فرق می‌کند، ممکن است با تغییر اساسنامه یکی از بانک‌ها نسبت به اجرای این طرح اقدام کنیم که انتخاب بانک باز هم بستگی به ماهیت بانک دارد.