رشد نقدینگی به 3/37درصد رسید

گروه بازار پول- رشد نقدینگی در پایان مهرماه امسال به ۳/۳۷درصد رسید.

بنابر گزارش بانک‌مرکزی حجم نقدینگی در پایان مهرماه سال جاری بالغ بر ۱۴۸هزار میلیارد تومان شد که نسبت به ابتدای سال ۸۶ از رشد ۳/۱۵درصدی برخوردار است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش از این بارها به دولت نهم هشدار داده بودند که سیاست‌های انبساطی و افزایش نقدینگی که حاصل سیاست‌های مالی دولت است رشد تورم را در پی خواهد داشت.

رییس‌کل بانک‌مرکزی نرخ تورم ۱۲‌ماه منتهی به آذرماه سال جاری را در مقایسه با ۱۲ماه سال ۸۵در حالی معادل ۲/۱۷درصد اعلام کرد که حجم نقدینگی در ۲سال گذشته بیش از ۲برابر شده است.

حجم نقدینگی در سال ۸۴ حدود ۷۰هزار میلیارد تومان بود. این رقم درسال جاری از مرز ۱۴۵هزار میلیارد تومان گذشت و در پایان مهر به ۱۴۸هزار میلیارد تومان رسید.

در عین حال طهماسب مظاهری موضوع سومین جلسه هم‌اندیشی با استادان دانشگاهی را به انتشار اوراق مشارکت بانک‌مرکزی و کنترل نقدینگی اختصاص داد.

این جلسه با تاکید بر استفاده صحیح از اوراق مشارکت برای کنترل نقدینگی و در نهایت کاهش آن برگزار شد. در این جلسه اقتصاددانان نرخ سود ۵/۱۵درصد اوراق مشارکت را مورد نقد قرار داده و معتقد بودند چنانچه این سود در کنار اصل پول قرار گیرد طی مدت ۴سال میزان نقدینگی را ۲برابر می‌کند.

این در حالی است که افزایش نقدینگی ناشی از سیاست‌های پولی دولت به میزان ۳۰ تا ۴۰درصد طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ رشد کرد و حجم نقدینگی را از ۶۲هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به ۱۵۰هزار میلیارد تومان در سال افزایش داد.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک‌مرکزی ذخایر ارزی کشور از مرز ۷۳میلیارد دلار فراتر رفته است.

بر این اساس، حجم دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی در پایان مهرماه امسال با ۴/۲۷درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۶۶۱هزار میلیارد ریال معادل ۷۳میلیارد دلار رسیده است.

متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران در آبان ماه امسال به ترتیب ۶/۹۳۷تومان و ۸/۱۳۶۶تومان بود که نسبت به ماه قبل دلار آمریکا تغییری نداشت و یورو ۶/۳درصد افزایش یافت و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴/۱‌درصد و ۸/۱۵‌درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، اداره بررسی‌ها و آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد که در هشت‌ماهه امسال متوسط قیمت فروش یک‌دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۹۳۴‌تومان و ۱/۱۲۸۹تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۵/۱‌درصد و ۴/۱۰‌درصد افزایش یافته است.

سکه طرح جدید ۱۸۵‌هزار‌تومان در آبان و ۱۵۸‌هزار‌تومان میانگین ۸‌ ماهه

در این ماه متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم به ۱۹۷‌هزار و ۴۸۶‌تومان و با طرح جدید به ۱۸۵‌هزار و ۵۸۲‌تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۱۱‌درصد و ۵/۱۰‌درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۸۵ به ترتیب ۲/۱۷‌درصد و ۵/۳۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

در هشت ماه اول امسال نیز متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم ۱۷۴‌هزار و ۹۸۱‌تومان و طرح جدید ۱۵۸‌هزار و ۴۶۵‌تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۱/۵‌درصد و ۷/۱۰‌درصد افزایش یافته است.

واخواست ۳۷‌میلیارد‌ تومان سفته و برات در آبان

طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در آبان ماه امسال حدود ۹/۳‌هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۵۹/۳۷‌میلیارد‌ تومان در شهر تهران واخواست شد.

در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۱/۹۳ و ۴/۳۸۲ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۷/۲۷‌درصد و ۱/۱۹‌درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۸۵ به ترتیب ۶/۵۶‌درصد و ۱/۴۶‌درصد کاهش داشته است.

شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در آبان ماه نیز به عدد ۰۷/۴۱ رسید. عدد شاخص مذکور در آبان‌ماه ۸۵ معادل ۴/۳۳۰ بوده است.

واخواست ۳۱۱‌میلیارد‌ تومان سفته و برات در ۸‌ ماه امسال در هشت‌ماه اول امسال حدود ۴/۳۳‌هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۳۱۱‌میلیارد‌ تومان در شهر تهران واخواست شد. در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۴/۹۹ و ۶/۳۹۵ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۵/۲۴‌درصد و ۱/۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در هشت ماه اول سال ۸۶ به عدد ۷/۳۷۰ رسید. عدد شاخص مذکور در هشت ماه اول سال ۸۵ معادل ۲/۳۰۴ بوده است .

در آبان‌ماه امسال حدود ۷۳ /۴‌میلیارد‌ تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و مشابه سال قبل به ترتیب ۳/۳‌درصد و ۳۸‌درصد افزایش یافته است.

در هشت ماه اول امسال حدود ۳۵‌میلیارد‌ تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۳/۳۸‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

ارتقای شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری به ۲/۱۴۸

شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان ماه امسال نیز به عدد ۲/۱۴۸ رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷/۱درصد و ۱/۱۹‌درصد افزایش یافته است.

در این ماه شاخص‌ بهای عمده‌فروشی کالاها در ایران به عدد ۹/۳۴۱ رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۸۵ به ترتیب ۵/۱‌درصد و ۱۵‌درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در آبان ماه ۸۶ به عدد ۹/۴۲۲ رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰‌درصد و ۲/۱۷‌درصد افزایش یافته است.

در این ماه شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران به عدد ۱/۵۶۸ رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۸۵ به ترتیب ۲۰ و ۱۶‌درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی برای شهر تهران در آبان ماه ۸۶ نیز به عدد ۱/۱۴۷ رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه قبل به ترتیب ۹/۱‌درصد و ۲/۲۰‌درصد افزایش یافته است.

متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در هشت ماه اول امسال به عدد ۸/۱۴۰بالغ گردید که در مقایسه با دوره مشابه سال ۸۵ معادل ۴/۱۷‌درصد افزایش نشان می‌دهند.

متوسط شاخص بهای عمده‌فروشی کالاها در ایران در هشت ماه اول سال ۸۶ به عدد ۳۳۱ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱/۱۵‌درصد افزایش داشته است.

متوسط شاخص بهای تولیدکننده در ایران در هشت ماه اول امسال به عدد ۲/۴۰۰ بالغ شد که در مقایسه با دوره مشابه سال ۸۵ معادل ۱۶‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

ارتقای شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران در ۸ ماه به ۹/۵۳۸

متوسط شاخص‌ بهای کالاهای صادراتی در ایران در هشت ماه اول سال ۸۶ به عدد ۹/۵۳۸ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸/۱۳‌درصد افزایش داشته است.

متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی برای شهروندان در هشت ماه اول سال جاری به عدد ۴/۱۳۸ بالغ شد که در مقایسه با دوره مشابه سال ۸۵ معادل ۲/۱۷درصد افزایش نشان می‌دهد.

معامله دو‌میلیارد سهم در آبان

در آبان ماه حدود دو‌میلیارد و ۴/۵۱۰‌میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و ۵۵۵‌میلیارد‌ تومان در سازمان بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

در این ماه شاخص‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به اعداد ۱/۲۱۱ و ۱/۱۷۹ رسید که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد ۱/۰‌درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۳/۶۴‌درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱/۱۷۳درصد و ۴/۳۱۹‌درصد افزایش است.

معامله ۱۷‌میلیارد سهم

در هشت‌ماه اول امسال حدود ۱۷‌میلیارد و ۶/۲۱۹میلیون سهم به ارزش پنج‌هزار و ۲۹۱‌میلیارد‌ تومان در سازمان بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به اعداد ۱۸۱ و ۲/۷۶ رسید که نسبت به دوره مشابه سال ۸۵ به ترتیب ۷/۱۱۳ و ۶/۸۸‌درصد افزایش نشان می‌دهد.