صدراعظم آلمان گفت که کشورش خواستار استقلال عمل بانک مرکزی اتحادیه اروپا است.

«آنگلا مرکل» این مطلب را روز سه‌شنبه در یک نشست خبری برای تشریح برنامه‌های دولت خود در سال ۲۰۰۸میلادی که با حضور ده‌ها نفر از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در برلین پایتخت این کشور برگزار شده بود، اعلام کرد. مرکل در اظهارات خود همچنین نسبت به اعمال هرگونه فشار سیاسی بر بانک مرکزی اروپا که مقر آن در شهر فرانکفورت قرار دارد، هشدار داد.

صدراعظم آلمان در اظهارات خود، از برنامه‌ریزی فرانسه برای برگزاری نشست سران اتحادیه در زمینه عملکرد بانک یاد شده در دوران ریاست ادواری خود بر اتحادیه اروپا درنیمه دوم سال جاری هم انتقاد کرد و گفت: چنین بررسی، تنها در حیطه صلاحیت وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه است و سران سیاسی کشورها نباید در آن دخالت کنند.

مرکل همچنین با اشاره به قوت فعلی یورو در بازارهای جهانی، آن را ناشی از «اقتدار اقتصادی اتحادیه اروپا دانست که به‌طور حتم ممکن است ضررهایی را هم در بر داشته باشد».

صدراعظم آلمان در سخنان خود، همچنین نسبت به هرگونه استفاده ابزاری از مسائل اقتصادی به‌خصوص در حیطه فعالیت بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای مسائل تبلیغات انتخاباتی نیز هشدار داد.

«نیکلا سارکوزی» پیش از این در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه وعده داده بود که در صورت به‌دست‌گیری قدرت در کشورش، عملکرد بانک مرکزی اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار خواهد داد.

مرکل همچنین در این نشست خبری، در رابطه با مساله شفافیت بازارهای مالی نیز گفت که کشورش نسبت به این موضوع حساسیت زیادی دارد و خواستار شد که مقررات بیشتری در این زمینه در اتحادیه ایجاد شود.