گروه بازارپول- بهای طلا برای فروش فوری پس از رکورد جدید ۷۰/۹۱۴دلاری، روز گذشته همراه با تداوم کاهش شدید دلار آمریکا بیش از ۲۴دلار افت کرد. افت ۷۰/۲درصدی ارزش طلا در روز گذشته در حالی اتفاق می‌افتد که بهای نفت با کاهش ۳۰/۲دلاری به محدوده ۹۱دلار رسیده و ارزش دلار آمریکا نیز به پایین‌ترین حد برابری خود در مقابل ین ژاپن طی ۵/۲سال گذشته رسیده است.

به نظر می‌رسد تلاش آمریکا برای متقاعد ساختن اعضای ذی‌نفوذ اوپک از جمله عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت و اعلام اخباری مبنی‌بر بی‌نیازی مقطعی ذخایر استراتژیک آمریکا و رکود اقتصادی این کشور بر نرخ نفت و به تبع‌آن طلا موثر واقع شود. در عین حال احتمال می‌رود با وجود کشمکش‌های دلار در صحنه بازارهای ارزی و رشد شدید مصرف طلا برای ساخت جواهرآلات قیمت طلا را دوباره به حد ۹۰۰دلار برساند.روز چهارشنبه انتشار اخبار ضعیف اقتصادی در آمریکا به ترس از بحران‌های اقتصادی در این کشور دامن زده و انتظارات کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تشدید کرده است.

روز گذشته انتشار آمار خرده‌فروشی در آمریکا در ماه دسامبر عمیق‌تر بودن مسائل اقتصادی آمریکا را پررنگ‌تر کرد و انتظار کاهش حداقل ۷۵/۰درصد از نرخ بهره را که تاکنون حداکثر ۵/۰درصد بود، محتمل‌تر ساخت.

روز گذشته نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن به ۰۷/۱۰۶ رسید که در ۵/۲سال گذشته بی‌سابقه بوده است.