معیار دریافت وثایق یا دریافت نکردن آن از متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، حصول اطمینان بانک از بازپرداخت تسهیلات است.

غلامرضا مصطفی‌پور،‌ مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه زمان آغاز پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج همان اول بهمن‌ماه خواهد بود، تصریح کرد: منابع لازم برای پرداخت این تسهیلات در اختیار بانک قرار دارد. وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از اول بهمن ماه به مزدوجین برای کمک هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه انجام می‌گیرد.

به گفته وی با بهره‌مندی از بانک اطلاعاتی صندوق مهر امام رضا(ع) این تسهیلات اعطا می‌شود. در عین حال بانک اطلاعاتی افرادی که از تسهیلات مذکور استفاده کرده‌اند نیز نزد صندوق وجود دارد.

مصطفی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا امکان پرداخت تسهیلات به زوجین بدون معرفی ضامن نیز وجود دارد؟ خاطر نشان کرد: بحث ضامن و وثایق فقط به منظور حصول اطمینان از بازگشت وام پرداختی انجام می‌شود و هیچ خاصیت و فایده دیگری ندارد.

وی ادامه داد: اگر متقاضی برای بانک شناخته شده باشد، حصول اطمینان از بازگشت تسهیلات برای بانک کفایت می‌کند.

به گفته وی برخی از مشتریان ممکن است به بانک مراجعه کنند و بانک نیز برای حصول اطمینان از آنها سفته یا بقیه اسناد تضمینی را دریافت کند، یا برخی از افراد نیز ممکن است بانک فقط با قراردادی که منعقد می‌کند اطمینان لازم را حاصل کند و نیازی به اخذ وثایق و سفته‌های دیگر نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اطمینان لازم برای دریافت وثایق یا معرفی ضامن یا دریافت نکردن آن از سوی بانک چگونه حاصل می‌شود؟ توضیح داد: این امر براساس شناخت از مشتریان صورت می‌گیرد، نوع تعامل آنها با بانک نیز در شناسایی آنها موثر است.

مصطفی‌پور با بیان اینکه آنچنان که در سازمان‌های اداری شماره کارمندی معرف‌ کارکنان برای آن سازمان است، شماره حساب مشتریان نیز معرف آنها برای بانک‌ها از جمله مهر ایران است، تصریح کرد: به میزانی که این مشتریان شناخته شده باشند و درخواست خود را به شعب ارائه کنند، اولین کار آن است که مطالعه پیرامونی درباره آنها انجام می‌دهد و معرف‌هایی را از آنها دریافت می‌کند و به ارزیابی لازم می‌پردازد.

وی ادامه داد: اگر سوابق مشتریان باعث حصول اطمینان برای بانک باشد، همان قرارداد کافی است و نیازی به وثیقه نیست، ابزار اطمینان در غیر این صورت وثایق است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات ازدواج به صورت کالایی نیز همانند صندوق مهر امام رضا(ع) پرداخت خواهد شد؟ توضیح داد: خیر! همه این تسهیلات به صورت وجوه نقد پرداخت خواهد شد و هیچ تعریف دیگری در اساسنامه بانک در این زمینه ذکر نشده است.

وی ادامه داد: سقف تسهیلات ازدواج دو میلیون تومان است که کل آن به صورت حصول اطمینان از نیاز مالی متقاضی پرداخت خواهد شد.

وی مبلغ اقساط ماهانه پرداختی این تسهیلات را وابسته به مدت بازپرداخت ذکر کرد و افزود: مبلغ اقساط از میزان تسهیلات و دوره بازپرداخت تبعیت می‌کند.