قیمت سکه طرح قدیم به 212هزار تومان رسید

گروه بازار پول- بهای هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم روز گذشته در بازار تهران به نرخ فروش ۲۱۲هزار تومان رسید. پس از اینکه نوسان شدید قیمت طلا رکورد ۷۰/۹۱۴دلار را برای تحویل فوری در روز دوشنبه موجب شد، قیمت هر اونس آن در ساعت ۳۰/۱۴به وقت تهران رو به کاهش نهاد و با ۱۰دلار کاهش به حدود ۷۰/۹۰۴دلار رسید. در حالی که بهای هر اونس طلا برای تحویل در ماه فوریه در محدوده ۹۰۷دلار ثبت شد.

افزایش مقطعی ارزش دلار در مقابل یورو و پوند موجب کاهش طلا شد. نرخ برابری یورو در مقابل دلار با ۰۰۳۷/۰واحد کاهش به سطح ۴۸۵۷/۱ رسید. همچنین پوند انگلیس نیز با ۰۰۳۴/۰واحد کاهش به سطح ۹۶۰۵/۱دلار رسید. از سویی دلار آمریکا نیز در مقابل ین ژاپن ۱۵/۰واحد کاهش یافته و به سطح ۵۴/۱۰۷ین افت کرد.

بازار داخلی

در بازار تهران در عین پراکندگی قیمت در مناطق مختلف، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) با‌هزار تومان افزایش نرخ فروش ۲۰۰هزار تومان را برای آن به ارمغان آورد. سکه طرح قدیم با ۴هزار تومان رشد رکورد ۲۱۲هزار تومان را ثبت کرد و نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۱۰۰۰تومان رشد قیمت به ترتیب به ۱۰۳هزار تومان و ۵۳هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شوند.

در عین حال از قیمت مثقال طلای ۱۷عیار ۳۰۰تومان کاسته شد.

در بازار ارز نیز اکثر ارزها افت قیمت داشتند که در این میان یورو با ۴تومان کاهش، دلار آمریکا با ۵تومان کاهش و پوند انگلیس با ۱۰تومان کاهش به سطح قیمت‌های ماه‌های گذشته رسیده‌اند.

پوند انگلیس طی ۲هفته اخیر در بازار داخلی از رقم ۱۹۰۰تومان به سطح ۱۸۴۵تومان رسیده که ۵۵تومان افت نشان می‌دهد.

در این بازار ریال عربستان با ۸تومان کاهش، درهم امارات با ۳تومان و دلار کانادا با ۷تومان کاهش قیمت از جمله دیگر تغییرات مهم بازار ارز بوده‌اند.

از سویی به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی‌بی‌سی، ارزش دلار در مقابل ین و یورو به دلیل گزارش‌های بانکی آمریکا و بازار ضعیف خرده‌فروشی در این کشور به کمترین میزان خود در ۷ هفته گذشته رسید.

در جدیدترین معاملات ارزش دلار در مقابل واحد پول ژاپن به ۷۵/۱۰۷ ین کاهش یافت. همچنین هر یورو ۴۸۷۶/۱ دلار معامله شد.

وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا در ادامه این گزارش مورد توجه قرار گرفته است. «سیتی گروپ» یکی از بانک‌های عظیم آمریکا ۲۰میلیارد دلار طلب غیر قابل وصول دارد.

انتشار آمار این بانک در سه ماه آخر سال ۲۰۰۷ نشان دهنده بحران در بخش رهن در این کشور است. این در حالی است که این گزارش‌ها نشان می‌دهد این بانک ممکن است ۲۰‌هزار کاهش نیروی کار داشته باشد.

«کنگو سوزوکی» یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر سیتی‌گروپ ۲۰‌هزار نیروی خود را تقلیل دهد، نگرانی‌ها در مورد بانکداری در آمریکا افزایش می‌یابد و تاثیرات زیادی بر اقتصاد این کشور بر جای می‌گذارد.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس نیز پیش بینی کرده بود که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۰۸ دچار رکود خواهد شد. کارشناسان آمریکایی به شدت نگران اعلام آمار خرده‌فروشی این کشور در ماه دسامبر هستند.

چندی پیش بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای جلوگیری از رکود اقتصادی، نرخ بهره را تا ۲۵/۴درصد کاهش داده بود.