حمیدرضا اسلامی منوچهری - بررسی عملکرد بانک‌های دولتی به تفکیک استان‌های کشور حاکی است، استان تهران با مانده سپرده‌های بانکی به میزان ۵۹۸هزار و ۷۱۷میلیارد‌ریال در پایان خردادماه سال جاری معادل ۲/۴۹درصد کل سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص داده و مقام نخست را دارد. پس از استان تهران، اصفهان با ۸۰هزار و ۳۷۸میلیارد ریال و سهم درصد ۶/۶رتبه دوم را در زمینه جذب سپرده به خود اختصاص داده است.

به گزارش معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، استان فارس، سومین استان کشور در زمینه جذب منابع بانکی است. این استان در پایان خردادماه امسال با مانده سپرده ۵۸هزار و ۲۶۲میلیارد ریال و سهم درصد ۸/۴رتبه سوم را دارا است.

استان خراسان رضوی و خوزستان نیز در بین ۳۰ استان کشور به ترتیب با ۵۶هزار و ۵۰۸میلیارد ریال و ۵۱هزار و ۴۱۹میلیارد ریال سهمی معادل ۶/۴درصد و ۲/۴درصد رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. بنابر گزارش وزارت اقتصاد، استان کهکیلویه و بویراحمد، خراسان‌شمالی و ایلام، به ترتیب با جذب ۴هزار و ۱۳۲میلیارد ریال، ۴هزار و ۸۲۸میلیارد ریال و ۵هزار و ۶۶۲میلیارد ریال در قعر جدول رتبه‌بندی استان‌ها در جذب منابع بانکی هستند. مناطق آزاد کشور نیز با رقم ۱۰هزار و ۲۶۱میلیارد ریال و سهم ۸/۰درصدی، رتبه بیست و دوم جدول جذب سپرده‌های بانکی را دارد.

سهم استان‌ها از تسهیلات بانکی

بررسی تسهیلات پرداختی بانک‌های دولتی در استان‌های کشور نشان می‌دهد در این بخش هم استان تهران رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد در پایان خردادماه امسال مانده تسهیلات بانک‌های دولتی در استان تهران به ۵۶۸هزار و ۴۲۰میلیارد ریال رسیده که سهمی معادل ۲/۵۰درصد کل تسهیلات بانکی را شامل می‌شود.

استان اصفهان هم با ۵۸هزار و ۷۲۲میلیارد ریال و سهم درصد ۲/۵رتبه دوم را دارا است.

خراسان رضوی، مازندران و فارس هم به ترتیب با رقم ۴۸هزار و ۶۳۵میلیارد ریال، ۴۱هزار و ۶۶۳میلیارد ریال و ۳۹هزار و ۱۶۸میلیارد ریال معادل، ۳/۴، ۷/۳ و ۵/۳درصد کل تسهیلات بانکی را به خوداختصاص داده‌اند.

در جدول تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی، مناطق آزاد رتبه سی‌و‌یکم را با رقم ۴هزار و ۹۰۱میلیارد ریال و ۴/۰ سهم درصد به خود اختصاص داده است. خراسان جنوبی، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام هم به ترتیب با ۴هزار و ۹۴۲میلیارد ریال، رتبه سی‌ام، ۵هزار و ۸۰میلیارد ریال، رتبه بیست و نهم و ۵هزار و ۴۱۷میلیارد ریال، رتبه بیست و هشتم و ۷هزار و ۳۴۶میلیارد ریال، رتبه بیست و هفتم را به خود اختصاص داده‌اند.

در خردادماه امسال، مانده‌ سپرده‌های بانک‌های دولتی در ۳۰ استان کشور و مناطق آزاد، رقم یک میلیون و ۲۱۶هزار و ۹۶۷میلیارد ریال و مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی یک میلیون و ۱۳۲هزار و ۷۱۸میلیارد‌ریال بوده است.