مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی از ارائه مجوز بانک مرکزی به دو بانک خارجی برای تاسیس شعبه در تهران، رسیدن میزان سرمایه‌گذاری خارجی به ۱۱میلیارد دلار در نه ماه اول امسال و درخواست‌های سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام شرکت‌های دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داد.

احمد جمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از ارائه مجوز بانک مرکزی به دو بانک خارجی برای تاسیس شعبه در تهران خبرداد و گفت: این دو بانک با انجام مذاکراتی با بانک مرکزی این مجوز را دریافت کردند. مدیر کل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: تقاضاهای دیگری نیز برای تاسیس بانک توسط کشورهای خارجی در ایران صورت گرفته که این درخواست‌ها نیز توسط بانک مرکزی در مرحله بررسی است.

وی در مورد تقاضاهایی که برای خرید سهام بانک‌های ایرانی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده است، گفت: هم‌اکنون بانک‌های ایرانی در مرحله قیمت‌گذاری سهام برای واگذاری قرار دارند.

جمالی تصریح کرد: بنا به گفته مدیرعامل بانک ملت، این بانک اولین بانک آماده برای واگذاری سهام است و سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای خرید سهام آن اعلام آمادگی کرده‌اند، به عبارت دیگر سهام این بانک دارای متقاضی خارجی است.

وی همچنین از وجود متقاضیان خارجی (سرمایه‌گذاران خارجی) برای خرید سهام شرکت‌های بزرگ ایرانی مشمول اصل ۴۴ که در بورس عرضه می‌شوند، خبر داد و گفت: البته خرید سهام در بورس بسته به میزان قیمت‌گذاری و سهامی که عرضه می‌شود، خریدار داخلی و خارجی دارد.

مدیر کل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در کشور را از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالغ بر ۱۱میلیارد دلار اعلام کرد.