به دلیل استاندارد نبودن مراکز عیارسنجی و تطابق ‌نداشتن عیار برخی طلاهای قاچاق وارداتی با عیار حک‌ شده روی آنها، ساماندهی مراکز عیارسنجی در دستور کار اتحادیه طلا و جواهر تهران قرار گرفت.

به گزارش (ایسنا) تعیین عیار طلا یکی از مباحث بحث‌برانگیز سال‌های اخیر صنعت طلا و جواهر بوده و البته از مواردی هم بوده که حقوق مصرف‌کننده در آن کمتر مورد توجه قرار می‌گرفته است. به گفته برخی فعالان صنعت طلا و جواهر بسیاری از طلاهایی که از طریق قاچاق از کشورهای اطراف وارد ایران می‌شدند با عیاری که روی آن‌ها حک شده مطابقت ندارد، به گونه‌ای که عیار واقعی آن‌ها در مواردی بسیار پایین‌تر از میزان اسمی آن‌ها بوده است.

گستردگی این موضوع در سال‌های اخیر در حدی بوده است که به گفته برخی فعالان در طلاهای وارداتی که برای ری‌گیری (عیارسنجی) آب می‌شدند شیشه‌خرده هم پیدا می‌شده است که نهایتا تاوان تمامی این مسائل را باید مصرف‌کننده نهایی و در مواردی تولیدکنندگان که سر و کارشان با طلای دست‌دوم و آب ‌شده بوده است پس می‌دادند. از سوی دیگر استاندارد نبودن مراکز عیارسنجی هم یکی از موارد مورد انتقاد صنوف مرتبط با صنعت طلا بوده است؛ به گونه‌ای که برخی از این مراکز با توجه به فرسوده بودن دستگاه‌ها و استاندارد نبودن دستگاه‌هایشان عیار طلا را بالاتر یا پایین‌تر از حد واقعی اعلام می‌کردند. در هر حال به نظر می‌رسد اتحادیه طلا و جواهر تهران به فکر ساماندهی این کار حساس و مهم افتاده است و قصد دارد با ساماندهی این مراکز، استاندارد طلا را بهبود بخشد. محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه گفت: به دلیل اینکه تعیین عیار یکی از کارهای حساس بازار است، اتحادیه تعدادی از واحدها که سابقه خوبی داشته و کار دقیقی برای اندازه‌گیری عیار طلا ارائه داده بودند را شناسایی کرده و به آنها مجوز داده و آنها هم موظفند که نام و مرکز صنفی خود را روی طلایی که آب کرده و تعیین کرده‌اند به همراه عیار دقیق طلا حک کنند.

او ادامه داد: درج نکردن نام واحد صنفی که عمل آب کردن طلا و تعیین عیار آن را انجام داده است باعث می‌شود که رد و بدل کردن آن قطعه طلا غیرمجاز باشد. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ واحد صنفی تحت نظر اتحادیه مجاز به تعیین عیار هستند و در حال بررسی تعدادی دیگر هم هستیم که اگر شرایط لازم را داشتند به جرگه واحدهای مجاز تعیین عیار وارد شوند.