مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه با بیان اینکه اهلیت افراد تعیین کننده وثایق بانکی است، گفت: این بانک هیچ اصراری بر ضمانت دو نفر حقوق‌بگیر دولتی برای تمام متقاضیان دریافت تسهیلات ندارد.

غلامرضا مصطفی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه پرداخت تسهیلات این بانک از اول بهمن‌ماه آغاز می‌شود، اظهار داشت: این تسهیلات در مرحله اول تنها به صورت کمک هزینه ازدواج است و در مراحل بعد برای کمک هزینه درمان بیماری، تسهیلات دانشگاهی و موارد دیگر پرداخت خواهد شد. وی این موارد را متناسب با جذب منابع در آینده عنوان کرد و گفت: مواردی که در این مراحل مشمول دریافت است، به‌تدریج به اطلاع مردم خواهند رسید.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه ادامه داد: با توجه به اینکه هر سند ازدواج به دو نفر مربوط می‌شود و طبق آیین‌نامه به هریک از این افراد یک‌میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد؛ بنابراین زوج‌های جوان می‌توانند با ارائه سند ازدواج خود ۲‌میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند. وی با اشاره به وجود بانک اطلاعاتی قوی در صندوق مهر امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: به واسطه وجود این بانک اطلاعاتی هیچ یک از افراد نمی‌توانند بیش از یک فقره تسهیلات بر روی یک سند ازدواج اخذ کنند.

مصطفی‌پور با بیان اینکه وثایقی که این بانک از مشتریان خود دریافت می‌کند، صرفا بستگی به اهلیت افراد دارد، گفت: این بانک هیچ اصراری بر ضمانت دو نفر حقوق‌بگیر دولتی برای تمام متقاضیان دریافت تسهیلات ندارد. وی تصریح کرد: ممکن است برای یک فرد به واسطه شناخته شده بودن و معتبر بودن او یا معرف‌های وی برای بانک، خود قرارداد به عنوان وثیقه کافی باشد و بانک هیچ پوشش دیگری را از فرد برای ضمانت بازپرداخت اقساط مطالبه نکند. به گفته مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه، ممکن است برای افرادی نیز به خاطر سوابق آنها، بانک برای اعطای تسهیلات علاوه بر دریافت سفته از وی، ضمانت توسط دو ضامن را نیز ضروری تشخیص دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بانک قرض‌الحسنه هیچ ثبت نامی از افراد متقاضی تسهیلات انجام نداده است، اظهار داشت: صندوق مهر امام رضا(ع) به عنوان بانک اطلاعاتی در کنار این بانک و همه بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج عمل می‌کند. مصطفی‌پور خاطرنشان کرد: اطلاعات مورد نیاز در این خصوص در کل کشور تنها در اختیار صندوق مهر امام رضا(ع) است و این صندوق از پرداخت مجدد تسهیلات به افراد جلوگیری کرده و همچنین بوروکراسی‌های غیرضروری را کاهش می‌دهد.

مصطفی‌پور در ادامه با اشاره به اخباری که از قول وی در مورد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در کمتر از یک ساعت منتشر شده بود، خاطرنشان کرد: تحقق این وعده را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. چرا که هیچ دلیلی برای معطل شدن افرادی که برای دریافت تسهیلات تمامی مدارک را ارائه کرده‌اند نمی‌بینیم. وی تصریح کرد: این یک ساعت تنها به منظور انجام پاره‌ای از محاسبات از قبیل محاسبه اقساط و زمان بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده است.