گروه بازارپول- عرضه سهام بانک تجارت در بورس اوراق بهادار به تعویق افتاد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس اوراق بهادار، بانک تجارت در مرحله تکمیل مدارک قراردارد، که در سومین روز آذرماه ارائه شده است که مجیدرضا داوری، مدیرعامل بانک تجارت در گفت‌وگو با فارس علت به تعویق افتادن عرضه سهام این بانک را شرایط فعلی بورس، مشخص نبودن بحث تهاتر بدهی‌های دولت به سیستم بانکی با بدهی‌های سیستم بانکی به بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: علاقه‌مند به شفاف‌تر شدن حساب‌های بانک می‌باشم تا در جریان واگذاری هر دو طرف معامله برنده باشند. این در حالی است که براساس اطلاعات سایت بورس اوراق بهادار زمان واگذاری این بانک دوم دی‌ماه امسال اعلام شده بود.

داوری که آبان‌ماه امسال به سمت مدیرعاملی بانک تجارت منصوب شده است، در ادامه افزود: هر زمان التهاب بورس رو به آرامی بگذارد بانک تجارت برای واگذاری ۵درصد از سهام خود اقدام خواهد کرد تا تحت شرایط بهتری قیمت سهام بانک در بورس تعیین شود.

این درحالی است که سالار، قائم‌مقام بانک تجارت اواخر مهرماه امسال ضمن تشریح اقدامات این بانک برای واگذاری اعلام کرده بود، در راستای عمل به آنچه در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و رفاه پیش‌بینی شده است، ۵درصد از سهام بانک تجارت تا بهمن‌ماه سال‌جاری به منظور کشف قیمت به بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.

او گفته بود: اساسنامه جدید بانک تجارت به زودی تدوین خواهد شد. همچنین خوش‌بین، مدیر امور مالی بانک ملت در خصوص تدوین اساسنامه این بانک در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد طی هفته گذشته اعلام کرده بود: اصلاح اساسنامه بانک ملت در دستور مجمع فوق‌العاده بانک‌ها قرار دارد و نهایی شدن این اساسنامه به منزله شفاف‌شدن مباحث اصولی است و موجب سرعت بخشیدن به واگذاری سایر بانک‌های مشمول واگذاری می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز پیش از این اعلام کرده بود: بانک‌های تجارت،‌ ملت و صادرات تا پایان سال‌جاری وارد بورس خواهند شد و متقاضیان داخلی و خارجی نیز برای خرید سهام این بانک‌ها حضور دارند.

غلامرضا حیدری کردزنگنه، در خصوص به تعویق افتادن واگذاری سهام بانک‌ها گفته بود: اساسنامه این شرکت‌ها باید اصلاح شود و پس از این اصلاح و تصویب در مجمع عمومی بانک‌ها وارد بورس خواهند شد. اما سیدحمید پورمحمدی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی در خصوص به تعویق افتادن زمان عرضه سهام بانک‌های مشمول اصل ۴۴ در بورس اوراق بهادار اعلام کرده بود: بانک‌ها در انتظار تایید صورت‌های مالی میان دوره‌ای از سوی سازمان حسابرسی هستند.کاظم نجفی علمی، مدیر عامل سازمان حسابرسی نیز در خصوص واگذاری بانک تجارت به بخش‌خصوصی گفته بود: سازمان حسابرسی نظراتی برای تبدیل شدن حساب‌ها از حالت نقدی به تعهدی ارائه کرد و این بانک اقدامات قابل توجهی انجام داد.

گفتنی است، بانک تجارت به موجب لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها مصوب مهرماه ۵۸ از ادغام یازده بانک خصوصی داخلی و مشترک داخلی- خارجی با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۹میلیارد ریال در تاریخ ۲۹ آذرماه سال ۵۸ تاسیس و سپس در سال ۱۳۶۰ بانک ایران و روس نیز به آن ملحق شد. در حال حاضر بانک تجارت با بیش از ۲۶سال فعالیت بانکی و سرمایه‌ای بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال دارای ۲هزار و ۹شعبه در داخل و خارج از کشور می‌باشد.