گروه بازارپول- صندوق بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد: میزان ذخایر ارزی جهان تا پایان سه‌ماهه سوم سال ۲۰۰۷ میلادی از ۶‌تریلیون دلار فراتر رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «سی‌ان‌ان‌مانی»، ۸/۶۳درصد از ذخایر ارزی جهان را دلار تشکیل می‌دهد که این مقدار نسبت به ۶۵‌درصد در سه‌ماه دوم سال ۲۰۰۷‌، کاهش نشان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد: ۷۵‌درصد از کل ذخایره ارزی جهان در خزانه کشورهای در حال توسعه است.

کارشناسان اقتصادی در امور بین‌الملل می‌گویند: کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای آسیایی به واسطه رشد در ذخیره ارزی شاهد رشد دارایی‌های رسمی خود بودند.

به گفته آنان، از ابتدای سه‌ماه چهارم سال ۲۰۰۳‌میلادی دارایی‌های رسمی در میان کشورهای صنعتی ۳۲‌درصد معادل ۳۵۰‌میلیارد دلار کاهش یافته است.

همچنین دارایی‌های رسمی کشورهای در حال توسعه ۱۳۹‌درصد افزایش یافته است که معادل ۲۶۵۴‌تریلیون دلار است. میزان ذخایر رسمی کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۰۰ معادل ۶۰‌درصد ذخایر رسمی جهانی بود که هم‌اکنون به ۷۵‌درصد رسیده است.

این کارشناسان عقیده دارند که کارآیی دلار در مقابل ارز کشورهای بزرگ در حال توسعه در سال آینده افزایش می‌یابد.

ارزش دلار به واسطه نگرانی‌های سرمایه‌گذارای بزرگ جهانی درباره اقتصاد آمریکا کاهش یافته است. از ابتدای سال ۲۰۰۷‌میلادی تاکنون‌، ارزش دلار در مقابل یورو ۱۱‌درصد کاهش داشته است‌. این در حالی است که کاهش ارز دلار در مقابل ارز ۱۳ کشور دیگر جهان از ابتدای سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲۴‌درصد بوده است.