گروه بازارپول- رشد قیمت طلا به بالاترین نرخ ۷هفته اخیر، بهای انواع سکه بهارآزادی را به اوج قیمت‌ها افزایش داده است. روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۱۳ به وقت تهران به حد ۷۰/۸۴۱دلار رسید که به رکورد تاریخی سال ۱۹۸۰ بسیار نزدیک بوده است. البته تا حد ۸۴۳دلار نیز بالا رفته بود. بهای هر اونس طلا برای تحویل در ماه فوریه نیز به ۴۰/۸۴۷دلار رسید. در پی این افزایش‌ها که نسبت به روز قبل از آن (پایان معاملات هفتگی) از رشد تقریبا ۲درصدی برخوردار بود، بهای هر قطعه سکه بهار آزادی به ۱۹۳هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم ۲۰۴هزار تومان و نیم‌ سکه و ربع سکه به ترتیب به نرخ ۹۸هزار تومان و ۵۰هزار تومان به مشتریان عرضه شدند.البته در ادامه معاملات روز گذشته بهای هر اونس طلا برای فروش فوری به سطح ۸۳۸دلار در ساعت ۱۴ پایین آمد.

در بازار ارز نیز تغییرات قابل‌توجهی در نرخ ارزهای عمده پدید آمد.

یورو، دلار، پوند انگلیس، دلار کانادا و لیر ترکیه به ترتیب با ۳تومان، ۶تومان، ۵تومان، ۲تومان و ۲۰تومان کاهش قیمت مواجه شدند.

نرخ طلا در بازارهای جهانی در پی رشد بهای نفت تا حد ۴۵/۹۶دلار در بازار نیویورک و تضعیف دلار به بیشترین حد تضعیف خود برای دومین‌بار در سال میلادی ۲۰۰۷ در مقابل یورو و ین ژاپن رو به فزونی نهاده است.

احتمال کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو بر این روند شتاب دوباره‌ای بخشیده است.

بازتاب حمله تروریستی و انتحاری قتل بی‌نظیر بوتو در پاکستان همچنان بازارهای مالی آسیایی را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده که افزایش بهای نفت و رشد شدید بهای طلا از پیامدهای عمده آن بوده است.

بهای طلا در سال ۲۰۰۷ بیش از ۳۰درصد رشد داشته است که بیشترین نرخ بازدهی سالانه از سال ۱۹۷۹ بوده است. عوامل مهمی همچون تضعیف دلار، رکورد شدید بهای نفت، بحران در بازارهای اعتباری آمریکا و کاهش نرخ بهره دلار از جمله دلایل مهم آن بوده است.

روز گذشته ۳۱ دسامبر آخرین روز از سال ۲۰۰۷ میلادی بود.

سال گذشته در چنین روزی بهای هر اونس طلا در محدوده ۶۳۵دلار بوده است که نرخ رشد آن تقریبا ۳۲درصد محاسبه می‌شود و حکایت از افزایش ۲۰۶دلاری آن دارد.

قیمت سکه بهار آزادی در تاریخ یازدهم دی‌ماه ۱۳۸۵ تقریبا ۱۴۳۵۰۰تومان بوده که قیمت آن تاکنون ۴۷۵۰۰تومان رشد داشت و از رشد ۳۴درصدی برخوردار بوده است. قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم در تاریخ مذکور سال گذشته ۱۶۷هزار تومان بوده که با نرخ رشد ۲۲درصدی، ۳۷هزار تومان بر نرخ آن افزوده شده است. نیم‌سکه نیز در چنین روزی ۷۳هزار تومان به فروش می‌رسید که با رشد ۳۴درصدی از افزایش ۲۵هزار تومانی برخوردار بوده است.

ربع سکه نیز طی این یک‌سال از نرخ ۳۷۵۰۰تومان با ۳۳درصد رشد به حد ۵۰هزار تومان رسیده است.