گروه بازارپول- رییس کل بیمه مرکزی ایران از نهایی شدن طرح «بیمه جامع عمر» و «بیمه مستمری»،‌ در کارگروه خدمات جدید بیمه عمر خبر داد.

دکتر کهزادی این دو طرح را به مدیران عامل شرکت‌های بیمه معرفی و اعلام کرد که شرکت‌های بیمه مجازند در چارچوب این طرح‌ها بیمه‌نامه عرضه کنند. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، رییس شورای عالی بیمه گفت: کارشناسان بیمه مرکزی ایران، در جلساتی با حضور مدیران عامل و کارشناسان ارشد شرکت‌های بیمه، دو طرح جدید را در زمینه «بیمه جامع عمر» و «بیمه مستمری» تهیه کرده‌اند و این طرح‌ها پس از اعمال نظرات دریافتی از شرکت‌های بیمه، نهایی و به همه شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی جهت اجرا ابلاغ شد.


در بیمه‌نامه جامع عمر، بیمه‌گذاران حق بیمه را به صورت اقساط یا به صورت یکجا می‌پردازند؛ بیمه‌گر نیز با دریافت وجوه حق بیمه، بیمه شده را در مقابل خطر فوت بیمه می‌کند، مازاد مبالغ دریافتی حق بیمه‌بر هزینه‌های بیمه را سرمایه‌گذاری و نرخ سود سرمایه‌گذاری را تا حد نرخ بهره فنی تضمین می‌کند و چنانچه سود بیشتری از سرمایه‌گذاری حاصل شود، بخش عمده آن را به عنوان مشارکت در منافع به بیمه‌گذار می‌دهد.
طرح بیمه جامع عمر با هدف استفاده کارکنان سازمان‌های دولتی، کارکنان واحدهای خصوصی که دارای صندوق‌های بازنشستگی مخصوص خود هستند و همه افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه دارند، طراحی شده است.
امکان دریافت وام بیمه‌شدگان از محل ذخیره حاصل از حق بیمه‌های دریافتی و سود حاصل از سرمایه‌گذاری و ذخایر فنی، تضمین حداقل سود سالانه برای وجوه پرداختی بیمه‌گذاران، معاف بودن سرمایه بیمه شده که قابل پرداخت به ذی‌نفع است و معاف بودن حق بیمه عمر از مالیات، از جمله مزایای این طرح است.
بیمه جامع عمر برای کارکنان واحدهای دولتی و بخش‌خصوصی که درصدی از حقوق ماهانه کارکنان را به عنوان حق بیمه کسر کنند، از طریق انعقاد قرارداد قابل ارائه است. این پوشش به کلیه افراد جامعه از طریق روش‌های نوین بازاریابی به صورت اینترنتی، از طریق شبکه شعب، نمایندگی‌ها و کارگزاری‌های بیمه و در صورت امکان با استفاده از شبکه‌ بانکی قابلیت فروش خواهد داشت.
رییس کل بیمه مرکزی ایران افزود: طرح «بیمه‌های مستمری» نیز برای جبران عدم کفایت درآمد افراد در میانسالی و پیری طراحی شده است و در بیمه‌نامه مستمری، بیمه‌گذار حق بیمه را به صورت ماهانه، سالانه یا به صورت یک جا می‌پردازد و بیمه‌گر تعهد می‌کند از زمان معینی هر ماه به او یا ذی‌نفع بیمه‌نامه مبلغ معینی به صورت مستمر بپردازد. مدت دریافت مستمری طبق قرارداد می‌تواند برای مدت معین یا برای تمام عمر باشد.
بهره‌مندی از درآمد دائمی و مستمر، مشارکت در منافع سرمایه‌گذاری‌های مربوط به ذخایر بیمه و امکان دریافت وام‌ بیمه‌شدگان از محل ذخیره حق بیمه‌های دریافتی و سود حاصل از سرمایه‌گذاری ذخایر، پوشش بیمه‌گذاران در مقابل خطر فوت و داشتن حداقل یک پوشش بیمه‌ای عمر در قالب یک مستمری سالانه از جمله مزایای این طرح است.