تحول در ساختار عزل و نصب رییس‌کل بانک مرکزی و مدیران‌عامل بانک‌ها

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صورت تصویب مجلس، انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی برای ۵‌سال با معرفی از سوی رییس‌جمهوری و کسب رای اعتماد از مجلس خواهد بود و عزل وی نیز با نظر رییس‌جمهوری و نیز طرح استیضاح از سوی نمایندگان مجلس صورت خواهد گرفت. محمد شاهی عربلو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: کمیسیون اقتصادی مجلس در آخرین جلسه خود وارد شور دوم بحث پیرامون یک فوریت طرحی شد که در صورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس، اعضای هیات عامل بانک مرکزی در صورت کسب رای اعتماد از مجلس منصوب خواهند شد.

وی افزود: بر اساس این طرح انتخاب رییس کل بانک مرکزی با معرفی از سوی رییس‌جمهوری و کسب رای اعتماد از مجلس به این سمت گمارده می‌شود و عزل وی نیز با نظر رییس‌جمهوری و نیز طرح استیضاح از سوی نمایندگان مجلس صورت خواهد گرفت که البته این امر در هر شرایطی با تصویب مجلس عملی می‌شود.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، براساس این طرح انتصاب رییس‌کل بانک مرکزی برای دوره‌های ۵‌ساله انجام می‌شود و حداکثر تا دو دوره قابل تمدید خواهد بود.

شاهی عربلو ادامه داد: این امر در مورد هیات‌عامل بانک مرکزی نیز وجود خواهد داشت و این هیات با پیشنهاد رییس‌جمهوری و رای اعتماد مجلس برای ۲‌سال منصوب خواهند شد.

وی با اشاره به شمول طرح مذکور در مورد مدیران‌عامل بانک‌ها تصریح کرد: مسلما تایید صلاحیت این مدیران با پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصویب هیات عامل بانک مرکزی صورت می‌گیرد و عزل آنها نیز مستلزم طی همین فرآیند خواهد بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در مورد هیات‌مدیره بانک‌ها نیز به طور قطع پیش‌بینی‌های لازم انجام خواهد شد تا در این زمینه نیز اختیارات بیشتری به بانک مرکزی داده شود.

وی خاطرنشان کرد: با این قانون رییس کل بانک مرکزی تنها مسوول بازار پولی کشور خواهد شد که در قبال کلیه مسائل این بازار پاسخگوی دولت و مجلس است.

به گفته وی در شیوه فعلی یکی از دلایل عدم ثبات ارزش پولی، مدیریت پراکنده در بازار پولی است.

شاهی عربلو اظهار امیدواری کرد: با تصویب این طرح در صحن علنی مجلس یک مدیریت متمرکز بر بانک‌های دولتی و خصوصی نظارت داشته باشد و به این وسیله نقاط ضعف مدیریت فعلی برطرف شود.

وی در پایان از کارشناسان اقتصادی دعوت کرد تا در این خصوص پیشنهادهای خود را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کنند.