گروه بازار پول - اولین مراسم قرعه‌کشی پرداخت کنندگان و یاری‌دهندگان مدیریت شهری در خصوص پرداخت به موقع عوارض نوسازی ۲۹ آذر ماه برگزار می‌شود. حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: شهروندان تهرانی که تا پایان شهریور ماه اقدام به پرداخت هر چهار قسط عوارض نوسازی و نیز بدهی‌های گذشته خود اقدام کرده‌اند، در این قرعه‌کشی شرکت داده خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت مالی و اداری وی خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری دستیابی به درآمدهای پایدار است که در این زمینه‌های طرح درآمدهای پایدار تهیه شده است.

وی اضافه کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت، ۸۲درصد درآمد شهرداری‌های کشور از ساخت‌وساز است که درآمد ناپایداری است و سایر درآمدهای پایدار حدود ۱۸درصد است؛ اما در سطح دنیا درآمدهای ناپایدار حدود ۱۰ تا ۳۰درصد است. معاون مالی و اداری شهرداری تهران تصریح کرد: دادن جایزه به شهروندان خوش حساب به منظور فرهنگ سازی برای رسیدن به درآمدهای پایدار است که با دستیابی به این نوع درآمد شهرداری‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بلندمدت‌تری انجام دهد. وی تاکید کرد: باید دید روش‌های تامین منابع مالی پروژه‌ها در شهرداری‌های دنیا چگونه است و آنها به چه صورت پروژه‌ها را فاینانس می‌کنند؟ پورزرندی در ادامه در خصوص وضعیت تامین منابع مالی در سطح شهرداری‌های دنیا گفت: به عنوان مثال در سبد درآمدی شهر تورنتو کانادا ۲۶درصد درآمد شهرداری توسط خود دولت و ۳۰درصد مالیات‌های محلی و حدود ۲۴درصد بهای خدمات شهری است که نزدیک به ۸۰درصد درآمدهای شهرداری این شهر پایدار است و ۱۰درصد نیز از سایر منابع مالی تامین می‌شود. وی خاطر نشان ساخت: در سال ۶۱ بحث خودکفایی و خودگردانی مالی شهرداری‌ها مطرح و مقرر شد، در بودجه سال ۶۲ ارسالی دولت وقت بحث درآمدهای پایدار شهرداری‌ها مصوب شود از آن سال به این طرف؛ یعنی نزدیک به ۲۴ سال گذشته؛ اما متاسفانه هنوز این لایحه تقدیم مجلس نشده است.