مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین، گفت: به دلیل عدم ارتباط گسترده با بازارهای جهانی در قالب لیزینگ و نیز عدم فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران، دانش عملیات لیزینگ از این طریق به کشور وارد نشده است. به گزارش ایرنا، دکتر «حسین میری» که در دومین همایش ماهانه پژوهشکده پولی و بانکی تحت عنوان «بررسی تطبیق لیزینگ در چرخه اعتباری کشور» سخن می‌گفت، افزود: هنوز بازارلیزینگ در ایران رقابتی نیست.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون لیزینگ در ایران به عنوان «ابزار تامین مالی» مطرح است که در پایان مهلت قرارداد، مالکیت کالا به اجاره گیرنده منتقل می‌شود و گر چه قرارداد منعقد می‌شود، اما روح مالکیت بر مستاجر حاکم است.

مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین در ادامه تصریح کرد، شرکت‌های تولیدی طی سال‌های گذشته به تاسیس شرکت‌های لیزینگ اقدام کرده‌اند؛ البته ضریب نفوذ لیزینگ در بازار فروش کالا و خدمات زیاد نیست، اما رو به رشد است.

میری سپس به تصویب قوانین لازم در مورد لیزینگ در کشور اشاره کرد و گفت: قوانین لازم موجود است و ما در تلاش هستیم تا خود را با این قوانین تطبیق دهیم. نهادهای نظارتی مانند بانک مرکزی نیز در تلاش برای نظارت بر حسن اجرای این قوانین هستند.

وی تولد لیزینگ در ایران را در سال ۱۳۵۴ عنوان کرد و افزود: ما در زمینه لیزینگ در مرحله «رشد» هستیم و تا بلوغ فاصله داریم. هنوز لیزینگ بهره برداری یا عملیاتی که شاخص بلوغ صنعت لیزینگ است، در ایران رواج پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین سپس «غیرربوی بودن، آزاد کردن منابع مالی مستاجر، امکان تملک دارایی‌ها که طریق لیزینگ تحصیل می‌شود، ایجاد اشتغال، ضد تورمی بودن، امکان جایگزینی و نوسازی کالا، امکان تامین مالی تا ۱۰۰درصد بهای کالا و نیز حصول نتیجه در زمان کمتر نسبت به اخذ تسهیلات از بانک» را از جمله مزایای استفاده از لیزینگ، ذکر کرد.

میری گفت: کار تخصصی، سرعت عمل، تمرکز فعالیت، انعطاف‌پذیری، فقدان محدودیت‌های اعتباری و جلوگیری از صوری بودن عملیات مالی نیز از ویژگی‌های صنعت لیزینگ است.

وی سپس لیزینگ را به چهار نوع «کمک فروش»، «اهرمی»، «فروش و لیزینگ مجدد» و نیز «لیزینگ برون مرزی» تقسیم کرد و گفت: هنوز لیزینگ برون مرزی در ایران انجام نمی‌شود، اما ما در لیزینگ اقتصاد نوین در حال مذاکره با مشاوران آلمانی برای انجام لیزینگ برون مرزی از آن سو هستیم.

مدیر عامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین در پایان افزود: در صورتی که در این زمینه با مشاوران آلمانی به توافق برسیم، عملیات لیزینگ در آن کشور انجام می‌شود و ما به عنوان بانک و لیزینگ این شرکت خارجی مطرح می‌شویم و برگشت اقساط را تضمین می‌کنیم.