لیلا اکبرپور
علی موسی‌رضا، مدیرعامل بیمه سینا با اکثریت آرا در جلسه نوزدهم آذرماه سندیکای بیمه‌گران ایران به سمت رییس شورای عمومی سندیکا منصوب شد.

پیش از این سیدمحمد آسوده، مدیرعامل پیشین بیمه ایران رییس شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران ایران بود.
شورای عمومی عالی‌ترین مرجع برای رسیدگی و اخذ تصمیم درباره تمام امور سندیکا است و انتخاب دبیرکل، خزانه‌دار و بازرس یکی از وظایف این شورا می‌باشد.
اتخاذ تصمیم درباره هر موضوعی که در حدود هدف‌های سندیکا توسط دبیرکل مطرح و پیشنهاد می‌شود، از دیگر وظایف شورای عمومی سندیکا است که از دوشنبه قبل ریاست آن برعهده موسی‌رضا، مدیرعامل بیمه سینا گذاشته شد.


این در حالی است که دوره 2ساله مهرداد خواجه‌نوری، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران نیز از تیرماه امسال تمام شده است. دبیرکل بالاترین مقام اجرایی سندیکا است و اختیارات او توسط شورای عمومی تعیین می‌شود.
مهرداد خواجه‌نوری در خصوص پایان گرفتن دوره ۲ساله دبیرکلی خود به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این دوره از تیرماه امسال تمام شد و برای دوره جدید نیز کاندیدا نیستم.
او در خصوص دلیل اصلی کاندیدانشدنش برای دوره دوم دبیرکل سندیکای بیمه‌گران به این جمله بسنده کرد: اجازه دهید دبیرکل جدید کار خود را آغاز کند‌. بعد در مصاحبه‌ای به طور مفصل علت این امر را توضیح خواهم داد.
خواجه‌نوری در خصوص انتصاب موسی‌رضا به عنوان رییس شورای عمومی سندیکا گفت: سندیکای بیمه‌گران ایران فعالیت مجدد خود را پس از سال‌ها خاموشی از سال ۸۴ آغاز کرد که بنا به اکثریت آرا ریاست شورای عمومی سندیکا با سید محمود آسوده، مدیرعامل سابق بیمه ایران بود، پس از رفتن ایشان اعضای شورای عمومی سندیکا که مدیران عامل تمام شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی هستند، موسی‌رضا، مدیرعامل بیمه سینا را به عنوان رییس شورای عمومی انتخاب کردند.
دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ادامه داد: شورای عمومی رییس، نایب‌رییس، خزانه‌دار و منشی دارد که اکنون آقایان موسی‌رضا رییس، عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل بیمه کارآفرین نایب رییس، هادی اویارحسین، مدیرعامل بیمه دانا خزانه‌دار و علی‌رضا بیانیان، مدیرعامل بیمه توسعه منشی شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران ایران هستند.
به گفته او، طی مدت گذشته که سیدمحمد آسوده از شورای عمومی سندیکا رفته بود، وظایف او را عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل بیمه کارآفرین انجام می‌داد.
خواجه‌نوری همچنین گفت: از آنجا که اینجانب برای دوره جدید کاندیدا نیستم، شورای عمومی مشغول بررسی برای انتخاب دبیرکل جدید سندیکا است که تا امروز کاندیدایی پیدا نشده است.
در جست‌وجوی دبیر کل
اما یک منبع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اعضای شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران در نشستی آقایان محمد ابراهیم امین، مدیرعامل بیمه البرز و علی ضیایی، مدیرعامل بیمه سامان را انتخاب کردند تا راجع به انتخاب دبیرکل جدید سندیکای بیمه‌گران بررسی و نظر نهایی خود را به شورای عمومی اعلام کنند.
البته از روز دوشنبه علی موسی‌رضا، مدیرعامل بیمه سینا و رییس شورای عمومی سندیکا نیز به این گروه ۳نفره پیوسته تا در خصوص انتخاب دبیرکل جدید اقدام کنند.
نگاهی به مهرداد خواجه‌نوری
اولین اساسنامه سندیکای بیمه‌گران در شهریور سال ۱۳۵۱ تصویب شد و کار خود را آغاز کرد، اما با پیروزی انقلاب و ملی شدن صنعت بیمه سندیکای بیمه‌گران ایران که شامل مدیران عامل شرکت‌های بیمه بود، منحل شد. از اواخر سال ۸۳ و با ورود بیمه‌های خصوصی به بازار بیمه کشورمان، بار دیگر زمزمه فعالیت سندیکای بیمه‌گران شنیده شد و بازار رقابتی بیمه ضرورت وجود سندیکا را بیش از پیش احساس می‌کرد. در آن زمان مدیران عامل بیمه‌های دولتی و خصوصی مهرداد خواجه‌نوری را به عنوان دبیرکل سندیکا و به نوعی به عنوان احیاکننده دوباره سندیکای بیمه‌گران ایران انتخاب کردند. خواجه‌نوری بار دیگر اساسنامه را تهیه کرد و شورای عالی بیمه به تصویب رساند.
سندیکا تا چندی پیش دفتر ثابتی نداشت و خواجه‌نوری در همان دفتر شخصی کار خود امور سندیکا را انجام می‌داد.
هرچند خواجه‌نوری از کارگزاران قدیمی و با تجربه صنعت بیمه است، اما خود او در خصوص فعالیتش به عنوان دبیرکل سندیکای بیمه‌گران می‌گفت: سندیکا موسسه‌ای صنفی و غیرانتفاعی است و موسسات بیمه‌ بازرگانی اعضای آن هستند، سندیکا باید به طور مستقل وظایف خود را انجام دهد و تبدیل به محلی سودآور برای گروهی نباشد.