مرکز شتاب ایران به سوئیچ ملی بحرین و قطر متصل شد

مدیر کل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از اتصال مرکز شتاب ایران به سوئیچ ملی بحرین و قطر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهران شریفی در چهارمین همایش تجارت الکترونیک در تهران، بهبود عملکرد شبکه بانکی کشور را از جمله برنامه‌های آتی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در خدمت‌رسانی شبکه بانکی به مردم دستگاه‌های خودپرداز و کارت‌خوان‌های فروشگاهی وجود دارد. مدیر کل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترافیک بالای این دستگاه‌ها مشکلاتی را برای خدمت‌رسانی به مردم ایجاد کرده است، افزود: برنامه ما این است که از این بار ترافیکی بکاهیم.

وی یکی از اقدامات انجام شده در راستای کاهش بار ترافیکی سرویس‌های خودپردازهای بانکی را اخذ کارمزد ۱۰۰ تومانی در هر مانده حساب‌گیری عنوان و تصریح کرد: مراجعات زیادی برای گرفتن مانده حساب به دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد.

شریفی همچنین اخذ مبالغ بیش از ۵‌هزار تومان را از شبکه شتاب و ممنوعیت برداشت کمتر از این مبلغ را نیز در همین راستا ذکر کرد و گفت: هم‌اکنون در حال بررسی ساختار کارمزدی شبکه شتاب هستیم تا بدین طریق کارآیی و کیفیت این سیستم افزایش یابد.

وی یکی دیگر از برنامه‌ها را تشویق مردم به استفاده از دستگاه‌های pos در فروشگاه‌ها ذکر کرد و افزود: هم‌اکنون در ۹۵‌درصد موارد، مردم در پرداخت‌ها به صورت استفاده از اسکناس اقدام می‌کنند و تنها ۵‌درصد پرداخت‌ها از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده می‌شود.

وی کارت‌های بانکی را ابزاری برای پرداخت‌های ریز دانست و تصریح کرد: در ایران خلاف این امر اتفاق می‌افتد که در مجموع میزان مصرف اسکناس را افزایش داده است.

مدیر کل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، مرکز شتاب را زیر ساخت عملیات کارتی برای نظام بانکی کشور ذکر کرد و گفت: این مرکز پل ارتباطی بین شبکه‌های کارتی بانک‌ها است؛ به طوری که کارت صادر شده توسط یک بانک در تمامی خودپردازها و کارت‌خوان‌های فروشگاهی قابل استفاده است.

وی اظهار داشت: در توسعه مرکز شتاب، این مرکز به سوئیچ ملی کشور بحرین و قطر متصل شد که بر این اساس دارندگان کارت‌های بانکی ایران می‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز این دو کشور و بالعکس استفاده کنند.

شریفی یکی از خدمات مرکز شتاب را عملیاتی شدن انتقال وجه از کارت یک بانک به کارت یک بانک دیگر ذکر کرد و گفت: انتقال وجه بدین طریق در خودپرداز ۱۰ بانک عملیاتی شده و در شعب ۶ بانک نیز عملیاتی شده است که تا پایان سال در کل کشور اجرایی خواهد شد. به گفته وی انتقال وجه در مبالغ کلان و بیش از ۵۰‌میلیون تومان به وسیله سیستم سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) نیز امکان پذیر شده است. وی خاطر نشان کرد: از طریق این سیستم بانک‌ها می‌توانند از زیر‌ساخت‌ها استفاده کنند و انتقال وجوه بین بانکی را از طریق اینترنت، تلفن و غیره به مشتری ارائه دهند تا نیاز به مراجعه به داخل شعب نباشد.

شریفی گفت: گرچه اقدامات انجام شده در بحث بانکداری الکترونیک دیر آغاز شد، اما سرعت کارها بسیار خوب است. وی بانک مرکزی را متولی اصلی استقرار بانکداری الکترونیک در کشور ذکر کرد و گفت: بانک مرکزی زیر‌ساخت‌های لازم اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را فراهم کرده است.