بخش پایانی

سلسله مطالبی که در این ستون عرضه شد، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی بود که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید‌عبدالحسین حریری انتخاب شده بود. وسیله نقلیه موتوری زمینی

طبق قانون بیمه اجباری شخص ثالث، هر نوع وسیله نقلیه زمینی که با قدرت موتور یا ریل حرکت کند، وسیله نقلیه موتوری زمینی محسوب می‌شود. این قانون با اطلاق صفت موتوری به وسیله نقلیه زمینی، وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه و درشکه را از شمول بیمه شخص ثالث خارج کرده است. همچنین با اطلاق صفت زمینی به وسیله نقلیه موتوری، وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل هوایی و دریایی مانند هواپیما و کشتی خارج از پوشش این بیمه قرار گرفته است.

هزینه ایاب و ذهاب

اغلب به علت خسارت وارد آمده به اتومبیل، بیمه‌گذار نمی‌تواند مدتی از آن استفاده کند و به ناچار، بابت ایاب و ذهاب در این مدت، هزینه‌ای را متحمل می‌شود. در صورت تمایل بیمه‌گذار و اظهار آن در فرم پیشنهاد بیمه بدنه، این هزینه ایاب و ذهاب احتمالی در ازای دریافت حق بیمه اضافی بیمه می‌شود. با برآورد مدت لازم برای تعمیر اتومبیل خسارت دیده، تعداد روزهای مشمول پرداخت این هزینه معین شود.

هزینه پزشکی

اگر بیمه‌گذار یا هر یک از اشخاص نامبرده شده در بیمه حوادث سرنشین و راننده به علت وقوع حادثه تحت پوشش، دچار صدمه یا جراحت بدنی شوند، پرداخت وجهی تا مبلغ معین بابت هزینه پزشکی برای معالجه این صدمه یا جراحت در تعهد بیمه‌گر است. شرط بیمه‌نامه برای پرداخت هزینه پزشکی این است که بیمه‌گذار یا شخص آسیب‌دیده با تکمیل فرم اعلام خسارت، مدارکی مانند گواهی پزشک معالج یا بیمارستان در مورد تاریخ شروع و پایان معالجه و صورتحساب هزینه پزشکی ارائه کند. بیمه‌گذار یا نماینده او مکلف است بیمه شده مصدوم را به نزدیک‌ترین درمانگاه یا بیمارستان منتقل کند و اقدامات لازم را برای درمان و نجات او انجام دهد.

بیمه‌گر و پزشکان مجاز از طرف بیمه‌گر حق دارند برای معاینه پزشکی و کسب اطلاع در مورد میزان صدمه بدنی به بیمه شده مراجعه نمایند. بیمه شده موظف است دستورات پزشک معتمد بیمه‌گر را بدون چون‌و‌چرا بپذیرد. بیمه شده موظف است به پزشک معالج خود همچنین به پزشکانی که قبلا او را معالجه کرده‌اند، اجازه دهد به کلیه سوالات بیمه‌گر یا پزشک معتمد او پاسخ و توضیحات کافی بدهند.

هزینه نجات و حمل

در بیمه بدنه، مخارج انجام شده توسط بیمه‌گذار برای جلوگیری از افزایش خسارت اتومبیل، مانند هزینه کپسول آتش‌نشانی برای اطفای‌حریق اتومبیل حادثه دیده، هزینه نجات نام دارد. علاوه بر این، اتومبیل گاهی چنان خسارت می‌بیند که انتقال آن به تعمیرگاه، مستلزم استفاده از وسایل یدک‌کش مانند جرثقیل و پرداخت هزینه حمل است.

بیمه‌گذار موظف است برای جلوگیری از وقوع حادثه و توسعه خسارت و یا نجات اتومبیل و لوازم همراه آن، اقدامات و احتیاط‌های لازم را که هرکس عرفا از مال خود می‌کند، به عمل آورد.

اگر ثابت شود که بیمه‌گذار عمدا از انجام این اقدامات خودداری نموده است، بیمه‌گر می‌تواند به نسبت تاثیر قصور بیمه‌گذار، خسارت پرداختی را تقلیل دهد. هزینه‌های متعارف بیمه‌گذار برای نجات اتومبیل خسارت دیده و جلوگیری از توسعه خسارت و انتقال آن به نزدیک‌ترین محل مناسب برای تعمیر آن، حداکثر تا بیست درصد کل خسارت وارد شده قابل جبران خواهد بود.