سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید‌عبدالحسین حریری برگزیده شده است. نوع استفاده

اصطلاح مشابه: مورد استفاده، کاربری، مورد استعمال

اتومبیل سواری قابلیت چند نوع استفاده شامل استفاده شخصی، استفاده برای حمل مسافر، آموزش رانندگی و مسابقه اتومبیل‌رانی را دارد.

نوع استفاده بر نرخ حق بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه موثر است. متقاضی بیمه باید نوع استفاده اتومبیل را اظهار کند و براساس این اظهارات، نوع استفاده اتومبیل در بیمه‌نامه درج می‌شود.بیمه‌گذار موظف است که استفاده مغایر با نوع استفاده اظهار شده در فرم پیشنهاد بیمه را که موجب تشدید خطر باشد، به بیمه گر اعلام کند.

در صورت استفاده اتومبیل شخصی برای حمل مسافر و عدم پرداخت اضافه نرخ حق بیمه، خسارت مالی و بدنی وارد شده به شخص ثالث، نسبت حق بیمه اتومبیل سواری شخصی به حق بیمه اتومبیل سواری کرایه، معیار محاسبه و پرداخت خسارت قرار خواهد گرفت (شرطی در بیمه‌نامه شخص ثالث).

در صورت تغییر نوع استفاده اتومبیل و یا تشدید خطر، بیمه‌گر می‌تواند با دریافت حق بیمه اضافی، قرارداد بیمه را ادامه دهد.در غیر این صورت، بیمه‌نامه را فسخ و حق بیمه باقی‌مانده مدت بیمه را به صورت روزشمار مسترد دارد (شرطی در بیمه‌‌نامه حوادث سرنشین و راننده).

هرگاه در مدت بیمه تغییراتی در کاربری موضوع بیمه پدید آید که موجب تشدید خطر شود، بیمه‌گذار موظف است به محض اطلاع، بیمه‌گر را آگاه کند.

اگر تشدید خطر قبل از وقوع خسارت باشد، بیمه‌گر می‌تواند حق بیمه اضافی متناسب با خطر را برای باقی‌مانده مدت بیمه مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت آن توسط بیمه‌گذار، قرارداد بیمه را فسخ کند.

هرگاه بعد از وقوع خسارت، تشدید خطر معلوم شود، بیمه‌گر می‌تواند خسارت را براساس نسبت حق بیمه تعیین شده به حق بیمه متناسب با خطر تشدید شده بپردازد (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

نوع وسیله نقلیه

اصطلاح مشابه: نوع و سیستم، نوع و سیستم وسیله نقلیه، نوع و سیستم خودرو

نوع خودرو

یکی از اجزای مشخصات اتومبیل نوع وسیله نقلیه است. طبق قانون بیمه اجباری شخص ثالث، انواع وسیله نقلیه موتوری زمینی عبارت است از: اتومبیل‌سواری، اتوکار، ‌استیشن، اتوبوس، وسیله نقلیه بارکش سه‌چرخ و بیشتر، موتورسیکلت، دوچرخه و سه‌چرخه موتوری، آمبولانس، اتومبیل مخصوص حمل خون یا وسایل رادیولوژی، اتومبیل آتش‌نشانی، اتومبیل ویژه حمل زباله، خیابان پاک‌کن، وسیله نقلیه کشاورزی و راهسازی و ساختمانی و قطار راه‌آهن. نوع وسیله نقلیه بر نرخ حق بیمه موثر است.برخی از بیمه‌گران اصطلاح سیستم را به معنای نام شرکت سازنده اتومبیل و یا علامت تجاری اتومبیل تولید شده (مانند پژو، پراید،‌ پیکان) به کار می‌برند. اصطلاح تیپ برای تمایز اتومبیل‌های هم سیستم تولیدی در یک شرکت سازنده اتومبیل (مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۳ یا ۵) کاربرد دارد.