وزیر مسکن در دیدار با اعضای کانون شرکت‌های لیزینگ ایران گفت: لیزینگ‌ها، ابزار موثر مدیریت برای ساماندهی وضعیت مسکن هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از لیزینگ صنعت و معدن، اعضای کانون شرکت‌های لیزینگ ایران با وزیر مسکن و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کردند. بنابراین گزارش محمد کاظم دبیرکل کانون لیزینگ ایران و مدیرعامل لیزینگ ایران خودرو، محمدعلی نوح پیشه، رییس هیات مدیره کانون و مدیرعامل لیزینگ پارسیان و محمدرضا هزارخانی نایب رییس کانون و مدیرعامل لیزینگ صنعت و معدن در این جلسه حضور داشتند.

محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی در این جلسه ضمن تاکید بر کاهش قیمت تمام شده لیزینگ‌ها اظهار داشت: لیزینگ‌ها باید به عرصه کارگزاری و اجاره داری وارد شوند.

وی افزود: لیزینگ‌ها با شیوه‌های خاصی که در واگذاری مسکن به مردم اتخاذ می‌کنند، می‌توانند ابزار مدیریتی موثری برای ساماندهی وضعیت مسکن باشند.

در ادامه این جلسه، کاظم دبیرکل کانون لیزینگ ایران با تاکید بر حضور لیزینگ در عرصه مسکن خاطرنشان کرد: لیزینگ می‌تواند در صنعت ساختمان، لیزینگ اهرمی، لیزینگ مدیریت اجاره داری، کارگزاری به عنوان عامل فروش اقساطی وارد شود.

به گفته وی لیزینگ می‌تواند قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد.

هزارخانی نایب رییس کانون و مدیرعامل لیزینگ صنعت و معدن با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات IML بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶ تحقیقات وسیعی را در زمینه ورود لیزینگ‌ها به بخش مسکن انجام داده است، گفت: لیزینگ می‌تواند در نوسازی بافت‌های فرسوده و استفاده از منابع داخلی (بانک‌ها و... ) به عنوان عاملیت بانک‌ها و منابع داخلی، خارجی و منابع خارجی ارزان قیمت که با پشتوانه بانک‌های داخلی و دولت صورت می‌گیرد، استفاده کند.

به گفته وی لیزینگ‌ها با اخذ منابع ارزان قیمت خارجی که با پشتوانه بانک‌های دولتی انجام می‌گیرد امکان حمایت از انبوه سازان در اقصی نقاط کشور و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده مسکن را خواهند داشت.

هزار خانی در اختیار گرفتن منابع تکلیف شده دولت با نرخ دولتی از طرف بانک‌ها را با حمایت وزارت مسکن از راهکارهای موثر در بهبود وضعیت مسکن در کشور ارزیابی کرد و افزود: این روند نیز موجب کاهش در قیمت ساخت‌وساز مربوط به مسکن می‌شود.

به گفته وی ظرفیت لیزینگ‌ها در داخل کشور آماده بهره‌برداری است، که کانون می‌تواند این ظرفیت‌ها را ساماندهی کرده و به عنوان عامل و ابزار مدیریت مالی موجبات شکوفایی وضعیت مسکن را فراهم آورد.

هزارخانی افزود: ریسک سرمایه‌گذاری و بازگشت اصل و فرع منابع به دلیل توانایی لیزینگ‌ها می‌تواند در این زمینه تضمین کننده باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه لیزینگ‌ها قادر به کاهش نرخ سود نیز هستند، گفت: این کار از راه طراحی و استقرار نظام مالی راهبردی، طراحی و استقرار نظام مدیریت نقدینگی، افزایش تنوع و انعطاف پذیری خدمات مالی لیزینگ‌ها، توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری، مانیتورینگ مستمر عملکرد، تدوین برنامه‌های عملیاتی و کنترل روند تحقق برنامه‌ها امکان‌پذیر است.