تمایل خارجی‌ها برای خرید سهام بانک صادرات

لیلا اکبرپور

حجم سالانه پولشویی در جهان حدود ۲تریلیون دلار است و انتظار می‌رود که سهم ۲درصدی آن در اقتصاد جهان به ۵درصد افزایش یابد. پولشویی روشی برای پنهان‌سازی، ادغام و به کارگیری مکر و حیله در مراحل فعالیت‌های جنایی از طریق عملیات قانونی موسسات برای دستیابی به هدف از بین بردن منشا اصلی جرم است. ازاین رو، به خاطر اهمیت پولشویی و مبارزه با آن،‌دیروز بانک صادرات ایران همایش مبارزه با پولشویی برگزار کرد. مدیرعامل بانک صادرات ایران در همایش یاد شده گفت: پولشویی ابزاری است که مورد استفاده فعالیت‌های غیرقانونی از قبیل قاچاق موادمخدر، سازمان‌های جنایی، مالیات‌گریزان و رشوه‌خواری‌های سیاسی و دیگر مفاسد قرار می‌گیرد و بانک‌ها و موسسات مالی بهترین محل برای تبدیل پول‌های کثیف به دست آمده، به پول‌های قانونی و پاک است.

دکتر برهانی در خصوص عملکرد بانک صادرات در مقابله با پولشویی از آموزش یک‌هزار و ۶۱۱ کارمند بانک صادرات دراین خصوص خبر داد و گفت:‌ تمامی شعب بانک، قوانین بین‌المللی و مربوط به ضدپولشویی را به طور پیوسته دنبال می‌کنند. پیگیری دقیق قوانین، شناخت مشتری و فعالیت اقتصادی وی، حفظ و نگهداری اسناد و گزارش معاملات از جمله فعالیت‌های بانک صادرات در مقابله با پدیده پولشویی است.

دکتر برهانی، مدیرعامل بانک صادرات در خصوص اهداف برگزاری سمینار بررسی آخرین دستاوردهای بین‌المللی مبارزه با پولشویی گفت:‌ امروز پولشویی یکی از مباحث مهم صنعت بانکداری به حساب می‌آید و از این رو راه‌های مقابله با آن و آموزش آن به کارکنان برای هر بانکی به عنوان یک امر لازم‌الاجرا به شمار می‌رود.

او افزود: در این همایش برخی از فعالان مجرب بانک‌های بین‌المللی در زمینه مقابله با پولشویی به عنوان مدرس حضور خواهند داشت و همچنین به شرکت‌کنندگان و مدعوین گواهینامه معتبر اعطا خواهد شد.

مدیرعامل بانک صادرات خاطرنشان کرد: آموزش راه‌های مقابله با پولشویی به کارکنان و برگزاری این همایش در بانک صادرات بیانگر اهمیت دادن این بانک به همسویی با بانکداری بین‌المللی و الزام آن به رعایت کلیه قوانین مصوب بانکداری جهانی است.

ابلاغ مقررات مقابله با پولشویی

دکتر برهانی در حاشیه همایش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در خصوص اهمیت مساله پولشویی گفت: بانک صادرات ایران همانند سایر بانک‌ها دارای فعالیت بین بانکی وسیعی است و به دنبال بهترین راهکار برای مقابله با پولشویی است.

او با یادآوری اینکه مقررات رعایت مقابله با پولشویی به بانک‌ها ابلاغ شده است، ادامه داد: بانک صادرات نیز با رعایت مقرراتی که براساس استانداردهای بین‌‌المللی تدوین شده است، درصدد جلوگیری از اجرای پولشویی در این بانک است.

مدیر عامل بانک صادرات با تاکید بر اینکه پولشویی دارای آثار زیان‌باری است و منابع ملی را مورد تهدید قرار می‌دهد، ادامه داد: بانک صادرات با دعوت از افراد شناخته شده در زمینه مبارزه با پولشویی در این همایش پیام خود را به گوش دیگران رساند.

مدیر عامل بانک صادرات همچنین در خصوص زمان اولین مرحله واگذاری سهام این بانک در بازار سرمایه گفت: طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده، اولین مرحله واگذاری ۵درصد از سهام بانک صادرات در ۱۴ آذرماه امسال صورت می‌گیرد.

برهانی سرمایه بانک صادرات را ۱۶هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزایش سرمایه این بانک را موکول به استقبال بازار در اولین مرحله واگذاری سهام کرد و احتمال فروش حق تقدم و افزایش سرمایه را داد.او یک بار دیگر در خصوص برگزاری همایش مبارزه با پولشویی تاکید کرد و گفت: این همایش بر حسب نیاز کشور و حفظ منابع ملی برگزار شده اما وجود پول کثیف در سیستم بانکی ایران شایعه است و آنهایی که چنین ادعایی کرده بودند، به شایعه بودن آن اعتراف کردند.

او همچنین درمورد ادعای آمریکا در خصوص پولشویی در بانک صادرات گفت: حسابرسی رسمی صورت‌های مالی و تمامی مبادلات بانک صادرات را از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ بررسی کردند و چیزی پیدا نشد و بانک صادرات طی نامه‌ای از آن کمیته آمریکایی مدرک خواست اما جوابی نیامد.

مدیر عامل بانک صادرات ۶۵درصد فعالیت‌های این بانک را بین‌المللی اعلام کرد و گفت: با وجود تحریم بانک صادرات عملکرد شعب خارج از کشور این بانک در سال ۲۰۰۶ معادل ۳۰درصد رشد داشت.

برهانی همچنین اعلام کرد: مشتریان خارجی برای خرید سهام بانک صادرات ابراز تمایل کرده‌اند و در مرحله مقدماتی مذاکرات هستیم.