سرمایه بانک پاسارگاد به 2800میلیارد تومان افزایش می‌یابد

فاطمه بهادری

امیدواریم به رغم اعلام‌های قبلی، پیش‌بینی درآمد هر سهم برای امسال را به ۳۱ تومان برسانیم.

دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد به مناسبت دومین سالگرد تاسیس این بانک، در یک نشست خبری با حضور اعضای هیات‌مدیره ضمن بیان این مطلب به ارائه عملکرد بانک پرداخت. وی گفت: قصد داریم سرمایه بانک پاسارگاد را از ۵۲۵میلیارد تومان به ۷۰۰میلیارد تومان در اردیبهشت ماه سال‌ آینده افزایش دهیم. با توجه به متقاضیان خارجی خرید سهام بانک،‌ انتظار داریم این رقم به حداقل دوهزار میلیارد تومان و حداکثر به ۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان افزایش یابد و پس از آن وارد بورس خواهیم شد.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده پول در بانک پاسارگاد در سال گذشته ۸/۲۱درصد بوده است، افزود: این قیمت در سال‌جاری کاهش یافته است؛ ولی رقم دقیقی ندارم.

قاسمی میزان منابع بانک پاسارگاد را ۳۴هزار و ۲۵۷میلیارد ریال و میزان تسهیلات را ۲۰هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال اعلام کرد که با احتساب تسهیلات بین بانکی این رقم به ۲۶هزار میلیارد ریال می‌رسد.

وی سهم سپرده‌های بانک پاسارگاد را در بازار پول ۷۳/۲درصد دانست و گفت: عملکرد بانک پاسارگاد و یک بانک دیگر خصوصی در جذب سپرده‌ها مثبت بوده است. وی ادامه داد: یک بانک خصوصی با ۹۳/۰درصد و بانک پاسارگاد با ۶۵/۱درصد در جذب سپرده‌ها رشد مثبت داشته‌اند.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان معوقات بانک پاسارگاد اظهار داشت: بانک پاسارگاد اصلا معوقه ندارد و فقط مقداری سررسید گذشته با رقم بسیار کم و نزدیک به صفر داریم.

وی با تاکید بر اینکه برای تاسیس شعب خارج از کشور در حال بررسی هستیم، تصریح کرد: بانک پاسارگاد و معاونت سازمان سابق مدیریت و برنامه‌ریزی قراردادی منعقد کرده‌اند که این بانک می‌تواند به مشتریان فاینانس ارائه دهد.

قاسمی رعایت مقررات بانک مرکزی را جزو اولویت‌های بانک‌ها دانست و افزود: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴، دوران انتقال را طی می‌کنیم که کاهش نرخ سود بانکی نیز یکی از سیاست‌های دولت نهم در راستای سیاست‌های کلی است و بانک‌ها را به فعالیت در این قالب‌ها موظف می‌کند.

وی ادامه داد: هیچ فعال اقتصادی‌ بدون رعایت قوانین نمی‌تواند در درازمدت فعالیت کند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در پاسخ به این سوال که آیا در کارگروه تحول رفتاری سیستم بانکی از نظرات بانک‌های خصوصی هم استفاده شده است، اظهار داشت: در جلساتی که برای بررسی تحول در رفتار سیستم بانکی داشته‌ایم، از نظر همه بانک‌های خصوصی استفاده شده و در تعدادی آیین‌نامه جمع‌بندی شده است که امروز در حضور قائم‌مقام بانک مرکزی بررسی می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد به آمارهای هدف موردنظرتان در اوایل شروع فعالیت بانک رسیده‌اید، گفت: در سال گذشته بین یک‌صد شرکت برتر ایرانی حضور داشتیم و سال آینده در جمع ۲۰ یا ۳۰ شرکت برتر قرار می‌گیریم. از لحاظ جذب سپرده‌ها طبق اهدافمان پیش رفتیم، اما شعب به حد نصاب مطلوبمان نرسید که افزایش هزینه خرید شعبه از جمله دلایل آن است.

قاسمی در خصوص شرایط لیزینگ پاسارگاد افزود: در‌حال‌حاضر این شرکت با نرخ ۱۷درصد مصوب بانک مرکزی، لیزینگ می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کارت‌های اعتباری بانک پاسارگاد آماده است، گفت:‌ این سیستم را دوبار آزمایش کردیم و پس از اعتبارسنجی شعب، کارت را صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک هم بسته‌ای ایجاد می‌کنیم که تسهیلاتی را در اختیار خانواده پاسارگاد (پذیرندگان و دارندگان کارت‌های بانک) قراردهد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد ادامه داد: صنعت توریسم یکی از صنایعی است که اگر مایل باشند، بانک به این صنعت خدمات ارائه می‌دهد. وی افزود: بازاریابی بانک پاسارگاد به‌گونه‌ای است که برای نصب دستگاه‌های پایانه فروش درخواست دارد.