مطالبات معوق بانک‌ها به ۱۳هزار میلیارد تومان رسید

حمیدرضا اسلامی منوچهری-تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از میزان مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان شهریور ماه امسال، حاکی است که این رقم تا تاریخ یاد شده به ۱۲۹هزار و ۳/۵۵۵میلیارد ریال رسیده است که معادل ۵/۹درصد مانده تسهیلات بانکی تا پایان شهریور ماه امسال است. مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک‌ها در پایان اسفند ماه سال گذشته رقمی معادل ۱۰۸هزار و ۹۱۰میلیارد ریال بود که به این ترتیب در ۶ماه نخست سال‌جاری، درصد مطالبات معوق و سررسید گذشته نظام بانکی را به ۹/۱۸درصد کل مانده تسهیلات پرداختی رسانده است.

بنابرگزارش بانک مرکزی، از این میزان مطالبات بلاتکلیف، ۸۱هزار و ۴/۷۷۱میلیارد ریال متعلق به بانک‌های تجاری، ۳۲هزار و ۳/۶۸۶میلیارد ریال متعلق به بانک‌‌های تخصصی و ۱۵هزار و ۶/۹۷میلیارد ریال متعلق به بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری بوده است.

به این ترتیب میزان ۴/۹درصد تسهیلات بانک‌های تجاری، ۹/۱۰درصد تسهیلات بانک‌های تخصصی و ۹/۷درصد مانده تسهیلات بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری تا پایان شهریور ماه امسال به مطالبات معوق و سررسید گذشته تبدیل شده است. گزارش بانک مرکزی از حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال‌جاری نیز حاکی است که در پایان نیمه نخست امسال، حجم نقدینگی به یک‌میلیون و ۴۵۱هزار و ۹/۱۷۵میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با شهریور ماه سال ۸۵، معادل ۹/۳۶درصد رشد نشان می‌دهد. نرخ رشد نقدینگی طی ماه‌های مرداد و شهریور امسال با ۱/۳درصد کاهش نسبت به تیرماه مواجه بوده است. حجم نقدینگی طی یک سال منتهی به شهریور ماه سال ۸۶ حدود ۴۰۰هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

حجم نقدینگی در کشور در پایان شهریورماه سال ۸۴ به بیش از ۷۸۰هزار میلیارد ریال رسیده بود اما طی دو سال گذشته نقدینگی در کشور بیش از ۹۰درصد رشد داشته است.

بدهی ۲۹۰هزار میلیارد ریالی بخش دولتی به بانک‌ها

بنابر گزارش بانک مرکزی، در پایان شهریورماه امسال، بدهی بخش دولتی به نظام بانکی به رقم ۲۸۷هزار و ۸/۵۲۴میلیارد ریال رسیده است که نسبت به شهریورماه سال ۸۵ معادل ۵/۱۶درصد رشد نشان می‌دهد. بدهی بخش دولتی شامل بدهی دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی می‌شود. رقم بدهی دولت در مدت یاد شده ۱۹۴هزار و ۹/۷۶میلیارد ریال و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی رقم ۹۳هزار و ۹/۴۴۷میلیارد ریال اعلام شده است.

بدهی‌های ارزی ایران تا پایان شهریورماه

به گزارش بانک مرکزی معادل ریالی بدهی‌های ارزی کشور تا پایان شهریورماه امسال ۱۹۳هزار و ۴/۷۲۲میلیارد ریال بوده است که نسبت به شهریورماه سال ۸۵، معادل ۳/۱۰درصد رشد نشان می‌دهد. بدهی ارزی شامل وام‌های دریافتی از خارج، سپرده‌های ارزی، ارزهای تهاتری و تخصیص حق برداشت مخصوص نزد صندوق بین‌المللی پول می‌شود.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی ارزی ایران از اسفندماه سال ۸۵ تا شهریورماه امسال فقط ۵/۰درصد رشد داشته است.

۶۸میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور

در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از میزان ذخایر ارزی، این رقم تا پایان شهریورماه امسال بیش از ۶۸میلیارد دلار اعلام شده است.

این رقم در طول یک سال منتهی به شهریورماه امسال ۸/۱۹درصد رشد را نشان می‌دهد. ذخایر ارزی کشور طی شهریورماه سال ۸۴ تا شهریور ماه ۸۵ نیز ۶/۴۶درصد رشد داشت.