سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید‌عبدالحسین حریری برگزیده شده است. مبلغ بیمه حوادث سرنشین و راننده

در بیمه حوادث سرنشین و راننده، بابت خسارت بدنی هر شخص بیمه‌شده، پرداخت وجهی تا مبلغ معین در تعهد بیمه‌گر است. این تعهد، مبلغ بیمه حوادث سرنشین و راننده نام دارد و با عنوان غرامت فوت، غرامت نقص عضو و یا هزینه پزشکی پرداخت می‌شود. این مبلغ را بیمه‌گذار متاثر از عواملی مانند سطح درآمد قابل انتظار و موقعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده خود پیشنهاد می‌کند و در صورت موافقت بیمه‌گر، در بیمه‌نامه درج خواهد شد.

حداکثر تعهد بیمه‌گر در مورد هزینه پزشکی نمی‌تواند از ۱۰درصد تعهد بیمه‌گر بابت فوت، نقص عضو جزیی و کلی و ازکارافتادگی دایم بیشتر باشد (شرایطی در آیین‌نامه نرخ حق بیمه حوادث).

مبلغ بیمه شخص ثالث

اصطلاحات مشابه: حداکثر تعهد خسارت جانی و مالی، حداکثر تعهد صدمات جانی

در بیمه شخص ثالث، جبران خسارت شخص زیان‌دیده که به علت حادثه ناشی از اتومبیل دارای این بیمه یا محموله آن ایجاد شده باشد تا مبلغ معینی تعهد می‌شود. این تعهد بیمه‌گر، مبلغ بیمه شخص‌ثالث نام دارد. در بیمه‌نامه برای خسارت بدنی و خسارت مالی مبلغ مجزا درج می‌شود.

قانون بیمه اجباری شخص‌ثالث، حداقل تعهد بیمه‌گر برای جبران خسارت مالی را معین کرده است. این حداقل تعهد، مبلغ بیمه اجباری شخص‌ثالث نام دارد.

مبلغ اول همواره کمتر از نرخ دیه قتل و دیه برخی از صدمات بدنی بوده است.

مبلغ دوم نیز معمولا برای جبران خسارت مالی شخص ثالث کافی نیست.

بر این اساس، تهیه بیمه مازاد بر مبلغ اجباری برای بیمه‌گذار ضرورت دارد. این تعهد مازاد مبلغ بیمه اختیاری شخص ثالث نام دارد. در بیمه‌نامه شخص ثالث، بیمه‌گران مبلغ بیمه اجباری و اختیاری شخص ثالث را از یکدیگر تفکیک نمی‌کنند.

متصرف غیرقانونی

سارق اتومبیل یا هر شخصی که در زمان وقوع خسارت، بدون اجازه بیمه‌گذار، آن اتومبیل را ‌رانده است از نظر بیمه‌گر متصرف غیرقانونی اتومبیل تلقی می‌شود.

مورد زیر از شمول این بیمه‌نامه خارج است: ... خسارت وارده به متصرف غیرقانونی وسیله نقلیه (شرطی در بیمه‌نامه شخص ثالث).

در مورد زیر جبران خسارت در تعهد بیمه‌گر نخواهد بود: خسارت واردشده به اتومبیل در حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی، مگر آنکه عمل گریز توسط متصرف غیرقانونی باشد (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).