امسال ذخایر ارزی ایران به 64میلیارد دلار می‌رسد

ذخایر ارزی ایران به‌جز طلا، امسال شش‌میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه نوامبر خود که تازه‌ترین گزارش آن به شمار می‌رود، ذخایر ارزی ایران به جز طلا در سال گذشته را ۵۸‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرد که این میزان با شش‌ میلیارد دلار افزایش در سال جاری به ۶۴‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار برسد. به اعتقاد این موسسه ذخایر خارجی ایران به جز طلا در سال ۸۷ با ثبت رقم ۶۷‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار به بالاترین میزان خود خواهد رسید و از سال پس از آن روند نزولی به خود خواهد گرفت، به طوری که انتظار می‌رود در سال ۸۸ رقم ۶۵‌میلیارد و ۷۰۹‌میلیون دلار برای این شاخص به ثبت برسد.

طی سال‌های ۸۹ و ۹۰ ذخایر خارجی ایران به جز طلا به ترتیب معادل ۶۱‌میلیارد و ۴۵۹‌میلیون دلار و ۵۵‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار خواهند بود که با تدوام روند نزولی این شاخص در سال ۱۳۹۱ به ۴۸‌میلیارد و ۹۵۹‌میلیون دلار خواهد رسید.

این در حالی است که موسسه بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که ذخایر ارزی ایران تا سال ۱۳۹۰ دو برابر می‌شود.

موسسه بیزینس مانیتور در گزارش سه ماه چهارم ۲۰۰۷ خود ضمن برآورد ذخایر خارجی ۵۸‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلاری برای ایران در سال ۸۵ پیش‌بینی کرد که این میزان در سال جاری با حدود ۱۳‌میلیارد دلار افزایش به ۷۱‌میلیارد و ۶۰‌میلیون دلار برسد.

طی سال ۸۷ ذخایر خارجی ایران افزایش ۵/۱۲‌میلیارد دلاری داشته و به ۸۳‌میلیارد و ۵۵۰‌میلیون دلار بالغ خواهد شد که تداوم روند صعودی این شاخص را در سال ۸۸ به ۹۴‌میلیارد و ۴۱۰‌میلیون دلار خواهد رساند.

پیش‌بینی شده که در سال ۸۹ ذخایر ارزی ایران به ۱۰۴‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون دلار برسد که از افزایش ۵/۱۰میلیارد‌دلاری نسبت به سال ۸۸ برخوردار است.

سال ۱۳۹۰ سالی است که رقم ۱۱۵‌میلیارد و ۲۲۰‌میلیون دلار برای ذخایر خارجی ایران به ثبت خواهد رسید که نسبت به سال ۸۵ از افزایش بیش از ۵۷‌میلیارد دلاری و نسبت به سال ۸۰ از افزایش ۹۸‌میلیارد دلاری برخوردار خواهد بود.