مرحله نخست پرداخت سود سهام عدالت به بانک سپه سپرده شد

فاطمه بهادری

از دوازدهم آبان‌ماه امسال شعب بانک سپه، مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت در ۲۸استان کشور را آغاز کرده و به هر سهامدار حداکثر ۴۰۰هزار ریال و هر خانواده حداکثر ۲میلیون ریال پرداخت می‌کند. علیرضا حیدرآبادی‌پور، عضو هیات‌مدیره بانک سپه با بیان این مطلب اظهار داشت: بین بانک سپه و شرکت کارگزاری سهام عدالت برای پرداخت سود سهام عدالت، مذاکراتی انجام شد که در پی آن، بانک سپه، بانک عامل پرداخت سود به اولین صاحبان سهام عدالت برگزیده شد.

وی تصریح کرد: مقرر شده ۴میلیون و ۹۸۲هزار و ۳۱نفر از سهامداران در ۳۰استان با مراجعه به شعب بانک سپه، سود سهام خود را دریافت کنند.

وی درخصوص شرایط پرداخت سود به سهامداران گفت: سهامداران واجد شرایط با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه محل سکونت و ارائه اصل برگ سهام، گواهی معتبر شناسایی (کارت ملی یا شناسنامه) و دریافت کد شناسه مربوط به خودشان از بانک، می‌توانند سود سهام خود را از شعب بانک سپه دریافت کنند.

حیدرآبادی‌پور افزود: افرادی که برگ سهام خود را در اختیار ندارند، می‌توانند با تاییدیه تعاونی‌های مربوطه، سود سهام عدالت خود را دریافت کنند. افرادی که مانند عشایر، شعبه‌ای نزدیک محل سکونت‌شان وجود ندارد نیز می‌توانند از طریق ارگان‌هایی همچون سازمان بهزیستی، ستاد کل نیروهای مسلح و ... سود سهام خود را دریافت کنند. وی ادامه داد: در صورت تغییر نشانی محل سکونت، سهامداران می‌توانند به شعب نزدیک محل سکونت‌شان مراجعه کنند و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه سهامداران ظرف مدت ۶۰روز، سود سهام خود را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: بانک سپه برای هر کدام از سهامداران، حساب قرض‌الحسنه‌ای افتتاح می‌کند تا در سال‌های آتی سود سهام‌شان به حساب آنها واریز شود. عضو هیات‌مدیره بانک سپه افزود: تا دو ماه آینده همه سهامداران، سود سهام خود را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از تعداد یک هزار و ۶۰۰شعبه بانک سپه در ۳۰استان، یک هزار و ۲۶۵شعبه در ۲۸استان نسبت به پرداخت سود سهام اقدام کرده‌اند، گفت: برای پرداخت سود سهام به سهامداران، یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد ریال از یک‌هزار و ۸۸۶میلیارد ریال در اختیار بانک سپه قرار گرفته است که یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد ریال آن به استان‌ها اختصاص یافته و مابقی مربوط به دو استان دیگر است.

حیدرآبادی‌پور، درخصوص پرداخت نشدن سود سهامداران دو استان سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هنوز اطلاعات این دو استان توسط شرکت کارگزاری سهام عدالت در اختیار بانک قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: تا به حال مشکلی برای پرداخت سود سهام پیش نیامده است، اما در صورت بروز هر گونه مشکل، سهامداران می‌توانند به نمایندگی‌های تعاونی‌ها و مدیریت شعب مراجعه کنند.

عضو هیات‌مدیره بانک سپه در پاسخ به این پرسش که آیا درخصوص ارائه این خدمات، بانک کارمزدی دریافت خواهد کرد یا نه، گفت: تا به حال در مورد اخذ کارمزد صحبتی نشده است.

حیدرآبادی‌پور، علت بروز برخی مشکلات برای پرداخت سود سهام صاحبان سهام عدالت را اعلام زودهنگام سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد.