کاهش 18دلاری بهای طلا

گروه بازارپول- نگرانی از کاهش بهای نفت و کاهش ارزش یورو، بهای اونس طلا در بازارهای آسیایی را بیش از ۱۴دلار کاهش داد.

روز گذشته در ساعت ۱۶ وقت تهران افت ارزش سهام در بازارهای آسیایی و نگرانی از سرایت کاهش ارزش یورو و بهای نفت خام به بازارهای طلا، قیمت هر اونس طلا برای فروش فوری را با ۱۸دلار کاهش به حد۸۱۵ دلار رسید و بازارهای آسیایی در نخستین روز از معاملات این هفته با کاهش مواجه شدند. کاهش شدید ارزش سهام در بازارهای آسیایی به دلیل نگرانی از گسترش تبعات مشکلات مالی بازار مسکن آمریکا به کشورهای آسیایی بوده است. این نگرانی به ویژه در پی افت شدید و بی سابقه ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن شدت یافته است. بی ثباتی بیشتر در بازارهای بین‌المللی سهام، افت شاخص‌های عمده بازارهای آسیایی مانند Topix، International Asia Pacific و Hong kong's hang seng را به پایین‌ترین حد طی ۷ هفته اخیر رسانده است.

ارزش دلار در مقابل ین ژاپن طی روزهای اخیر با کاهش شدید خود به حد ۱۱۰ رسیده است که طی یک و نیم سال گذشته بی سابقه بوده است. ارزش یورو در مقابل دلار نیز اندکی تضعیف شد و با ۰۰۷۷/۰ واحد به حد ۴۶/۱ رسید.

در بازار داخلی ارز نیز شاهد افت ۴ تومانی نرخ یورو، افت ۵ تومانی نرخ پوند انگلیس در روز گذشته بودیم. دلار کانادا و لیر ترکیه نیز به ترتیب ۴ تومان و ۱۵ تومان افت قیمت داشتند.

در همین حال در بازار سکه و طلا کاهش اندکی بین ۵۰۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان را شاهد بوده‌ایم.