سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. لوازم اضافی

اصطلاحات مشابه: قطعات و لوازم نصب شده، وسایل اضافی، وسایل غیراصلی نصب شده روی اتومبیل

اشیایی که شخصی به غیر از شرکت سازنده اتومبیل، بعدا در داخل یا روی آن نصب کرده باشد، لوازم اضافی تلقی می‌شود. این لوازم برای مثال، عبارت است از: باربند، سیستم صوتی و کلیه تجهیزات جانبی آن، دزدگیر و کولر یا لوازم جایگزین لوازم اصلی مانند رینگ، لاستیک پهن، باله و چراغ‌ها. فرم پیشنهاد بیمه بدنه معمولا قسمتی برای اظهار این لوازم دارد.

کارشناس بازدید، ارزش لوازم اضافی را برآورد و در یک فرم چاپی درج می‌کند.

لوازم تعویضی

اصطلاح مشابه: لوازم و قطعات تعویضی، قطعات تعویضی، لوازم و قطعات

تعمیر اتومبیل در موارد خسارت جزیی، ممکن است مسلتزم تعویض بعضی از لوازم خسارت‌دیده با لوازم جدید باشد. این لوازم جدید لوازم تعویضی نام دارد.

کارشناس خسارت پس از تشخیص لوازم خسارت‌دیده فرسوده، لوازم تعویضی و قیمت روز آنها را در یک فرم چاپی درج می‌کند. در بیمه بدنه و شخص ثالث، قیمت روز لوازم تعویضی یکی از اقلام خسارت جزیی و قابل پرداخت اتومبیل را تشکیل می‌‌دهد.ملاک تعیین خسارت جزیی، هزینه تعمیر، شامل دستمزد عادله و قیمت روز لوازم تعویضی، پس از کسر استهلاک و فرانشیز و اضافه نمودن هزینه تجارت و حمل تا حد مقرر خواهد بود (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

لوازم فرسوده

اصطلاح مشابه: اقلام داغی، اسقاطی، قطعات بازیافت

تعمیر اتومبیل در موارد خسارت جزیی، گاهی مستلزم تعویض بعضی از لوازم خسارت‌دیده است. این لوازم که فرسوده نام دارد، ممکن است ارزش اقتصادی و قابل فروش در بازار داشته باشند. در جریان بازدید اتومبیل خسارت‌دیده، ارزش این‌گونه لوازم تعیین و از خسارت قابل پرداخت قابل پرداخت کم می‌شود. در صورت عدم موافقت بیمه‌گذار یا شخص زیان‌دیده باارزش تعیین شده، پس از تعمیر اتومبیل و نصب لوازم جدید، لوازم فرسوده باید به اداره خسارت شخص‌ثالث یا بدنه تحویل داده شود.

مبلغ بیمه بدنه

اصطلاح مشابه: مبلغ بیمه‌شده بدنه، تعهدات بیمه‌گر، ارزش مورد بیمه

در بیمه بدنه، جبران خسارت تحت پوشش تا مبلغ معینی در تعهد بیمه‌گر است. این تعهد اصولا باید برابر با ارزش روز اتومبیل باشد؛ مگر آنکه در فرم پیشنهاد بیمه، مبلغی کمتر اظهار شده باشد. کارشناس بازدید ارزش اتومبیل را برآورد می‌کند و در صورت موافقت بیمه‌گذار، این برآورد با عنوان مبلغ بیمه بدنه در بیمه‌نامه درج خواهد شد.اگر مبلغ بیمه کمتر از ارزش اتومبیل در روز وقوع حادثه باشد، بیمه‌گر فقط به نسبت مبلغ بیمه به قیمت واقعی اتومبیل در تاریخ وقوع حادثه، مسوول جبران خسارت خواهد بود

(شرطی در بیمه‌نامه بدنه).