اولین بیمه‌نامه مسوولیت مدنی حرفه‌ای جامعه حسابداران طراحی شد

لیلا اکبرپور

برای اولین بار در ایران بیمه‌نامه مسوولیت مدنی حرفه‌ای حسابداران رسمی درقبال اشخاص ثالث طراحی شد و در دستور صدور قرار گرفت. بنابراین گزارش عباس لولویی رییس و رییس هیات مدیره شرکت خدمات بیمه پوشش توسعه بهشهر تنها نماینده ممتاز بیمه البرز در خصوص انعقاد این قرارداد گفت: با تاکید رییس جمهور بر تنوع خدمات بیمه‌ای به منظورارتقای سطح سرویس‌دهی به مشتریان باید ارائه طرح‌های جدید در دستورکار بیمه‌گران قرار بگیرد.

لولویی که خود دارای مدرک کارشناسی حسابداری صنعتی است با بیان اینکه گزارش حسابرسی یعنی گزارش ریسک و امکان اشتباه کردن یک حسابرس در بررسی گزارش و تایید نهایی آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: البته این موارد با توجه به وجود حسابرسان حرفه‌ای به ندرت مشاهده شده است، اما اشتباه یک حسابرس می‌تواند منجربه زیان‌دهی برخی از سهامداران شود و آنان را مجاب به مدعی شدن کند، که حاصل آن می‌تواند هم جلوگیری از فعالیت حسابرس و هم درمواقعی پرداخت خسارات به سهامداران باشد. بنابراین داشتن پوشش بیمه‌ای مناسب دربازار پر از ریسک سرمایه از ضروریات اقتصاد امروز برای جامعه حسابداران است.

او با یادآوری این مطلب که طراحی بیمه‌نامه مسوولیت مدنی حرفه‌ای جامعه حسابداران از چندی پیش آغاز شد، اظهار داشت: بدون همکاری مسوولان جامعه حسابداران و حسابرسان رسمی در ارائه اطلاعات برای ارزیابی و تعیین حق بیمه ممکن نبود و جای قدردانی بسیاردارد.

او گفت: امضای قرارداد با جامعه حسابداران رسمی و ارائه پوشش‌های لازم بیمه‌ای برای ریسک آنها پروسه‌ای بود که با پیگیری، تلاش وجلسات کارشناسی متعدد و مستمر و صمیمانه مسوولان و مدیران همکاری مدیران بیمه البرز با نمایندگی پوشش توسعه بهشهر به سرانجام رسید که جای تشکر دارد.

به گفته لولویی این بیمه‌نامه برای نخستین بار برای مدت یک سال صادر شده و با اطلاع‌رسانی و شناخت حسابداران رسمی از مزایای آن فراگیر خواهد شد و مسلما در سال‌های بعد با اطلاعات کامل و جامع‌تر انواع بیمه‌نامه طراحی و تکمیل خواهد شد.

بنابراین گزارش مسوولیت حسابرسان می‌تواند بی‌نهایت و ریسک آنها به اندازه کل بازار سرمایه باشد و از آنجا که اکثر سهامداران ایرانی بدون توجه به جزییات گزارش حسابرس و تنها براساس اعلام سود پیش‌بینی شده اقدام به خرید و فروش سهام در بازار می‌کنند، ریسک بازارسرمایه و افت‌و‌خیز سهام قابل توجه است و صنعت بیمه نیز باید در ارائه پوشش بیمه‌ای نهایت دقت را به عمل آورد.

رییس هیات مدیره شرکت خدمات بیمه پوشش توسعه بهشهر در خاتمه یادآور شد: از اهم مفاد تفاهمنامه یاد شده این است که با توجه به تخصصی بودن فعالیت اعضا، جامعه حسابداران رسمی به عنوان داور طرفین در حل‌و‌فصل اختلافات احتمالی ناشی از قرارداد بیمه مسوولیت حرفه‌ای منعقده با اعضای جامعه انتخاب شده و اطلاعات و نگهداری در سوابق، نزد جامعه حسابداران ارسال و نگهداری خواهد شد.