یک مقام بلندپایه بانک جهانی اعلام کرد که این بانک به دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران از سوی آمریکا، پرداخت کمک پنج میلیون و ۴۰۰‌هزار دلاری خود را به این کشور متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا، این مقام بانک جهانی که خواست نامش فاش نشود، با تایید گزارش اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: پرداخت پول به پروژه‌های ایران به تاخیر می‌افتد تا زمانی که بانک جهانی، موسسات مالی جایگزینی برای انجام این نقل و انتقالات پیدا کند. وی افزود: پرداخت این کمک‌ها برای چهار پروژه از ۹ پروژه بانک جهانی در ایران قرار بود توسط بانک ملی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعلیق پرداخت کمک‌های بانک جهانی به ایران، چهار پروژه این بانک را در ایران تحت تاثیر قرار داده است: کمک فوری به زلزله‌زدگان بم، بهبود آب، مدیریت محیط‌زیست و نوسازی شهری.

مقام بانک جهانی گفت: بانک جهانی تا کنون ۹ مورد وام به مبلغ کلی ۷۷۰میلیون دلار به ایران داده است. این در حالی است که روزنامه اینترنشنال هرالدتریبیون نیز در گزارشی در این رابطه نوشت: بانک جهانی مجبور به تعلیق پرداخت‌های خود به ایران شده است.

این روزنامه در مقاله‌ای با اعلام این موضوع خبر داده است که پرداخت‌های لغو شده از جمله مربوط به پروژه‌های امداد رسانی به زلزله زدگان، ایجاد تاسیسات دفع فاضلاب، مدیریت محیط‌زیست و مسکن شهری بوده است.

این روزنامه با اعلام اینکه انتظار ندارد تعلیق‌ها دائمی باشند، تاکید کرد که بانک جهانی برای پیدا کردن بانکی در ایران که بتواند معاملات مالی را انجام دهد، مشکل دارد؛ از آن رو که آمریکا معامله با چهار بانک عمده ایران را ممنوع اعلام کرده است.