وزیر دارایی عراق گفت: بغداد در سال‌جاری میزان تورم در کشور را که در سال گذشته ۶۶درصد بود، به ۱۶درصد در سال‌جاری رساند.

باقر جبرالزبیدی به شبکه تلویزیونی العربیه گفت: دولت عراق همچنین توانست میزان بیکاری را از ۶۰درصد در سال گذشته به ۱۸درصد در سال‌جاری برساند. وزیر دارایی عراق با اشاره به بدهی ۱۳۰میلیارد دلاری این کشور به کشورهای خارجی گفت: عراق ۶۵میلیارد دلار از این رقم را به باشگاه پاریس متشکل از ۱۸کشور، بدهکار است.

وی خاطر نشان کرد: تا به حال هیچ‌یک از هفت کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس درباره بدهی‌های عراق سخن نگفته‌اند.

الزبیدی افزود: عراق در مورد بدهی‌هایش به ترکیه، مصر و اردن در حال رایزنی با این کشورها است.

وزیر دارایی عراق با اشاره به بودجه ۴۶میلیارد دلاری عراق در سال‌جاری گفت: مبالغ اختصاص‌یافته برای پرداخت کالابرگ به شهروندان عراقی در سال‌جاری بالغ‌بر ۳میلیارد و ۱۵۰میلیون دلار است.

وی افزود: دولت علاوه بر مبلغ فوق مبلغ یک‌میلیارد دلار به‌عنوان کمک‌های اجتماعی به ۸۰۰هزار خانوار عراقی اختصاص داده است.

وزیر دارایی عراق با اشاره به اینکه برخی از مسوولان عراقی خواستار قطع سهمیه کالابرگ به افراد ثروتمند هستند، گفت: دولت عراق هیچ تصمیمی برای قطع یا کاهش سهمیه کالابرگ شهروندان عراقی را ندارد، بلکه تلاش خواهد کرد از راه قطع این سهمیه از دولتمردان و ثروتمندان، سهمیه فقرا و نیازمندان را افزایش دهد.

وی با اشاره به حصول پیشرفت‌ها در مساله هزینه کردن بودجه دولت در سایر استان‌های عراق و نیز کاهش میزان بیکاری از ۶۰درصد به ۱۸درصد اظهار امیدواری کرد که این رقم به صفر برسد.

وی تاکید کرد: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که اگر عراق به همین روال تلاش کند و مبلغ ۱۱میلیارد دلار اختصاص یافته برای سرمایه‌گذاری در کشور را هزینه کند، این کشور در پایان سال آینده به یک کشور واردکننده نیروی کار از خارج تبدیل خواهد شد.