قائم مقام بانک تجارت گفت: بانک‌های دولتی در طول سال تامین کننده نقدینگی بانک‌های خصوصی هستند و تنها ممکن است در پایان سال به دلیل مشکل نقدینگی دست به استقراض از بانک‌های خصوصی بزنند. ناصر سالار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تایید اینکه ممکن است برخی بانک‌های دولتی در انتهای هر سال به منظور تامین نقدینگی برای پرداخت حقوق و دستمزد، از برخی بانک‌های خصوصی استقراض کنند، اظهار داشت: این در حالی است که این بانک‌ها در طول سال تامین کننده نقدینگی بانک‌های خصوصی هستند.

وی تصریح کرد: البته ممکن است یکی از بانک‌های دولتی به خاطر انجام مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات به طرح‌های زودبازده و اشتغالزا دچار مشکل نقدینگی شده و از یکی از بانک‌های خصوصی درخواست استقراض کرده باشد، ولی این امر مقطعی بوده و در مورد کلیه بانک‌های دولتی صدق نمی‌کند.

قائم‌مقام بانک تجارت ادامه داد: بانک‌های دولتی در مواقع ضروری با نرخ توافقی با هم تبادل پول دارند و بانک مرکزی نیز از طریق سیستم RTGS بر عملکرد آنها نظارت داشته و هماهنگ‌کننده این مبادلات است.

سالار در مورد اوراق مشارکت بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: در صورت به فروش نرفتن این اوراق در مدت زمان تعیین شده، بانک مرکزی این زمینه را برای بانک‌های دولتی فراهم کرده است که با نرخ ۵/۱۵‌درصد به‌تدریج اقدام به فروش اوراق مشارکت کنند.

وی افزود: با این شرایط مردم نیز از لحاظ نقدینگی ممکن است در وضعیت بهتری قرار گرفته و قدرت خرید این اوراق را پیدا کنند.