واگذاری پنج‌درصد سهام بانک‌ها با خصوصی‌سازی آنها هیچ مغایرتی ندارد؛ اما در این میان تجدید ساختار مقدم بر هر واگذاری است.

حسن خوشپور، مدیرکل دفتر خصوصی‌سازی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها به صورت پنج‌درصد سهام آنها بهتر است یا این که هر یک به تنهایی به میزان ۱۰۰‌درصد واگذار شوند و سپس در مرحله واگذاری قرار گیرد، توضیح داد: تجدید ساختار مقدم بر هر واگذاری است. واگذاری پنج‌درصد سهام بانک‌ها به دلیل آنکه تجربه‌ای در امر واگذاری آنها وجود ندارد، مطلوب است.

به گفته وی واگذاری پنج‌درصد برای تعیین قیمت بازار آن سهام و اینکه چه برخوردی با آن در بازار خواهد شد، لازم است.

وی با بیان اینکه واگذاری پنج‌درصد سهام با خصوصی‌سازی تمام بانک‌ها مغایرت ندارد، تصریح کرد: تجدید ساختار برای واگذاری هر میزان سهام لازم است.

خوشپور ادامه داد: واگذاری پنج‌درصد یک بانک یا ۱۰۰‌درصد آن با یکدیگر متفاوت نیست؛ از سویی اگر قسمتی از تمامی‌ بانک‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شوند، بازار متنوع خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا سهام بانک‌ها را می‌توان به صورت بلوکی عرضه کرد، توضیح داد: در مدیریت بانک، عرضه بلوکی هم می‌تواند مطرح شود، اما در حال حاضر برای سقف سهام قابل واگذاری بانک‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد.

خوشپور در پاسخ به این سوال که آیا سهام بانک‌ها تا پایان سال واگذار خواهند شد، گفت: تصمیم بر این است که سهام آنها تا پایان سال واگذار شود.