مسعودرضا طاهری- قیمت هر اونس طلا برای فروش فوری با گذر از نرخ تاریخی سال ۱۹۸۰ در ساعات اولیه معاملات روز گذشته به حد ۳۰/۸۴۶دلار رسید. بالاترین قیمت ثبت شده تاریخی طلا برای معاملات فیوچر در ۲۱ژانویه ۱۹۸۰ میزان ۸۳۷دلار بوده است که روز گذشته (۷نوامبر ۲۰۰۷) رکورد تازه‌ای از قیمت این فلز گرانبها بر جای ماند و با شکسته شدن این رکورد، پیش‌بینی‌های قبلی تحقق یافته و احتمال می‌رود افق‌های بالاتری برای قیمت آن ترسیم شود.

روز گذشته خبر احتمال تغییر در ترکیب پرتفوی ارزی بانک مرکزی چین از دلار به سمت سایر ارزهای عمده موج تازه‌ای در کاهش نرخ دلار در مقابل ۱۶ارز عمده دنیا پدید آمد که اثر مستقیم آن به علاوه رشد بهای نفت در کسب قیمت بی‌سابقه فراتر از ۹۸دلار قیمت هر اونس طلا را تا حد ۳۰/۸۴۶ در ساعت ۱۳ به وقت تهران بالا برد.

Chen siwei نایب رییس کنگره ملی خلق چین روز گذشته در کنفرانسی در پکن تاکید کرد: ارزهای قوی‌تر مطلوب‌ترند و ما به مرور ترکیب ذخایر ارزی خود را تعدیل خواهیم کرد.

براساس آخرین آمار، ذخایر دلاری چین رقمی در حدود ۴۳/۱تریلیون دلار است که هرگونه تغییر ولو اندک در این ذخایر ارزش دلار را به شدت دستخوش نوسان خواهد کرد. نرخ برابری دلار در برابر یورو پس از این خبر به شدت کاهش یافت. برابری یورو به دلار با ۰۱۶۶/۰واحد رشد به حد ۴۶۹۲/۱ رسید که فاصله چندانی با رقم پیش‌بینی شده ۵/۱ ندارد.

پوند انگیس نیز ۰۱۷۴/۰ واحد در مقابل دلار رشد کرد و به سطح تاریخی ۱۰۳۵/۲ رسید.

بازار داخلی

دیروز قیمت یورو با ۹تومان افزایش به نرخ ۱۳۷۴ رسید. قیمت پوند ۶تومان و قیمت یکصد ین ژاپن ۲تومان رشد کردند و به ترتیب به نرخ ۱۹۶۰تومان و ۸۱۲تومان رسیدند، اما دلار کانادا بزرگ‌ترین شگفتی‌ساز بازار داخلی ارز بود که با رشد ۲۷تومانی خود طی روز گذشته به نرخ ۱۰۴۰تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم و نیم‌سکه نیز در بازار سکه هر یک با ۳هزار تومان رشد به ترتیب به نرخ ۲۰۶هزار تومان و ۹۷هزار تومان فروخته شدند. سکه بهار آزادی طرح جدید نیز با ۴هزار تومان رشد قیمت در چهارراه اسلامبول به نرخ ۱۹۳هزار تومان عرضه می‌شد. نرخ فروش ربع سکه تنها یک‌هزار تومان تا ۵۰هزار تومان فاصله دارد و هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز با ۳۵۰۰تومان رشد قیمت به سطح ۸۳۵۰۰تومان بدون احتساب اجرت دست یافت. روز گذشته در ساعت ۱۵/۱۴دقیقه به وقت تهران بهای هر اونس طلا برای تحویل (فروش) فوری به سطح ۸۰/۸۴۰دلار رسید که نسبت به روز سه‌شنبه ۸/۱۸دلار دیگر بر بهای ارزشمند خود افزوده است. برخی از تحلیل‌گران همچنان طلای ۱۰۰۰دلاری را انتظار می‌کشند.