قول وام 900‌میلیون دلاری بانک جهانی به ایران

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، بانک جهانی با بی‌توجهی به درخواست‌های یکی از اعضای با نفوذ کنگره آمریکا مبنی بر توقف پرداخت وام ۹۰۰‌میلیون دلاری به ایران قول داده است که این وام را در اختیار ایران قرار خواهد داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویورک‌سان، «رابرت زولیک» رییس بانک جهانی پیشتر در سال جاری میلادی از پذیرش درخواست خصوصی «مارک کرک» جمهوری‌خواه آمریکایی برای تعلیق وام‌های بانکی به ایران خودداری کرد. سخنگویان بانک جهانی در گفت‌وگو با نیویورک سان گفتند که این بانک به پرداخت این وام‌ها ادامه خواهد داد.

«مارک کرک» که در کمیته‌ای فرعی فعالیت می‌کند که این کمیته سهم آمریکا را از بودجه‌های بانک جهانی تصویب می‌کند، هشدار داد که این وام‌ها اقدام‌های اخیر آمریکا و غرب را برای اعمال فشار بر ایران تضعیف خواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با نیویورک سان تصریح کرد: کارمندان ارشد شورای امنیت ملی آمریکا به وی گفتند که فکر نمی‌کنند وام‌های بانک جهانی در راهبرد آمریکا برای اعمال فشار اقتصادی بر ایران به منظور متقاعد کردن ایران به صرف نظر کردن از برنامه غنی‌سازی در نطنز موثر باشد؛ اما یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

عضو بانفوذ جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا افزود: این اقدام پیامی را ( به ایران) می‌فرستد که دیپلماسی غرب را درباره ایران تضعیف خواهد کرد. در کابینه ایران، آنها خواهند گفت که این دولت‌ها از آنها انتقاد کرده‌اند؛ اما برایشان از بانک جهانی چک می‌فرستند.»

وی اعلام کرد که از ماه آگوست بر بانک جهانی فشار می‌آورد تا در پرداخت وام‌های خود که در ابتدا در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به عنوان امداد در زمان زلزله صورت گرفت، تجدید نظر کند.

یکی از سخنگویان بانک جهانی هم گفت که این وام‌ها به ایران در دو قطعنامه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران ممنوع نشده است. در حال حاضر، بانک اصلی که معاملاتی را با بانک جهانی انجام می‌دهد، بانک ملی است که ماه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا آن را به کمک مالی در برنامه هسته‌ای ایران مرتبط کرد.

روز گذشته روزنامه هرالد تریبیون گزارش داد: بانک جهانی تحت فشارهای دولت بوش علیه ایران به سبب فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز آن و در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های اصلی ایران مجبور شده تا هزینه‌های مربوط به امدادرسانی در زمان زلزله، بهداشت و دیگر پروژه‌های خود را در این کشور تعلیق کند.

اما یک مقام بانک جهانی گفت: «در این مرحله، بانک جهانی به دنبال راه‌های جایگزین برای حمایت از این پروژه‌ها است.»