آغاز طرح پرداخت خسارت در محل حادثه از 15 آبان

سیاست‌های بیمه ایران، بررسی چالش‌ها و تنگناهای صنعت بیمه، دلایل توسعه‌یافتگی این بخش از بازار مالی کشور، سیاست‌ها و طرح‌های جدید بیمه ایران و راهکارهای اجرایی شدن فرمان ۱۰ ماده‌ای رییس‌جمهور با حضور مدیرعامل بیمه ایران در ایسنای منطقه خراسان بررسی شد. جواد سهامیان، مدیرعامل بیمه ایران، با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، در تشریح این سیاست‌ها گفت: با توجه به اینکه بر اساس بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان سال، سه شرکت بیمه دولتی دیگر به بخش‌خصوصی واگذار خواهند شد که این اقدام نقطه عطفی در صنعت بیمه کشور خواهد بود.

رییس هیات‌مدیره بیمه ایران با بیان اینکه سال ۸۶ نقطه عطف صنعت بیمه کشور است گفت: نگاه ویژه رییس‌جمهوری به تحول صنعت بیمه از یک سو و ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی دیگر عامل این نقطه عطف است که باعث تحول و اتخاذ سیاست‌های راهبردی در صنعت بیمه کشور، توسط بیمه ایران خواهد بود. عضو شورای‌عالی بیمه با اشاره به اینکه یکی از انتظاراتی که از بیمه ایران می‌رود بحث راهبردی بودن در صنعت بیمه است، افزود: در صنعت بانکداری با ورود بانک‌های خصوصی، تحول و سیاست‌های راهبردی در این صنعت توسط بانک‌های خصوصی ایجاد شد، اما در صنعت بیمه، بیمه ایران به عنوان تنها بیمه دولتی میدان‌دار تحول در شرکت بیمه می‌باشد و نقش راهبردی تحول در این بخش را به عهده خواهد داشت.

تسریع عملیات بیمه‌ای بخش صدور و پرداخت خسارت جزو سیاست‌های بیمه ایران در سال‌جاری است.

مدیرعامل بیمه ایران در زمینه سیاست‌های بیمه ایران در سال ۸۶ اظهار کرد: یکی از مواردی که مدنظر است رفع چالش‌های صنعت بیمه است، چرا که اگر شرکت‌های بیمه‌ای بخواهند در یک رقابت یکسان کار کنند، لازم است شرایط یکسانی داشته باشند. وی با اذعان به اینکه تغییر نگرش در اهداف استراتژیک شرکت یکی دیگر از این سیاست‌ها است، افزود: این تغییر نگرش به این معنی است که صنعت بیمه و به ویژه بیمه ایران رویکرد تضمین‌کننده امنیت و رشد و توسعه اقتصادی کشور داشته باشند و تنها نگاه بنگاه اقتصادی سودآور نداشته باشند.

صنعت بیمه ضامن امنیت و محرک رشد

رییس هیات‌مدیره بیمه ایران ادامه داد: مادامی که یک سرمایه‌گذار از آینده سرمایه خود مطمئن نباشد، سرمایه خود را وارد چرخه اقتصاد نمی‌کند و صنعت بیمه با ارائه پوشش‌های مناسب، عامل فرآیند تولید، اشتغال، افزایش کیفیت محصولات، جلوگیری از خروج ارز، گسترش صادرات، ورود ارز و در نهایت رونق اقتصادی کشور می‌شود و در حقیقت ضامن امنیت سرمایه و محرک رشد اقتصادی کشور است. وی اظهار کرد: اگر نیروی محرکه اقتصاد را عوامل مختلفی از جمله سرمایه بدانیم، بیمه تضمین‌کننده این عامل محرک است.

مدیرعامل بیمه ایران سومین سیاست این شرکت را مشتری مداری به معنای واقعی خواند و اذعان کرد: یک بعد مشتری مداری تکریم و احترام است و بعد دیگر آن احقاق حقوق است. وی افزود: چهارمین سیاست ما تسریع عملیات بیمه‌ای چه در بخش صدور و چه پرداخت خسارت است.

فروش بیمه الکترونیکی یکی از «طرح‌های تحول» صنعت بیمه

وی ادامه داد: نمونه‌ای از تحول ایجاد شده توسط بیمه ایران، آغاز ارائه خدمات در بخش فروش و خسارت بیمه‌ای به صورت اینترنتی است که شرکت‌های خصوصی دیگر نیز ناچارند به این سمت روی بیاورند و گرنه توفیقات صنعت بیمه کم خواهد شد. سهامیان در این زمینه اظهار کرد: طرح فروش بیمه الکترونیکی برای اولین بار در کشور توسط شرکت بیمه ایران در هفته گذشته آغاز شد و «بیمه تحول» نام گرفت که در این طرح، بیمه آتش سوزی، با پوشش‌های صاعقه، انفجار، فوت، هزینه درمان و مسوولیت‌های مالی به مردم عرضه می‌شود.

به دنبال اجرای بیمه‌های فراگیر هستیم

رییس هیات‌مدیره بیمه ایران در خصوص طرح‌های بیمه‌ای جدید بیمه ایران اظهار کرد: درحال حاضر بیمه پاسخگوی همه نیازها نبوده و نیست و با توجه به این که نیازهای بیمه‌ای جامعه ما بسیار گسترده است، باید به سمت تنوع خدمات برویم.

سهامیان تنوع‌سازی خدمات بیمه‌ای را نیازمند مقدماتی دانست و افزود: یکی از این مقدمات رفتن به سراغ صاحبان سرمایه و بیمه‌گذاران است و دیگری استفاده از تحقیق و پژوهش در صنعت بیمه کشور‌های پیشرفته و مرتبط کردن آنها با شرایط اقتصاد کشور است.

پیاده کردن بحث بیمه‌های فراگیر در جامعه

سهامیان بیان کرد: در بیمه ایران با جدیت به دنبال پیاده کردن بحث بیمه‌های فراگیر در جامعه هستیم، چرا که در حال حاضر از بیمه‌های خرد غافل شده‌ایم و توجه خود را معطوف به سرمایه‌های کلان کرده‌ایم.

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به تنوع خدمات بیمه‌ای در دیگر کشورها و محدود بودن آن در کشور بیان کرد: در بیمه اشخاص تنوع بیمه‌ای خیلی محدود است و این امر باعث محدود بودن ضریب نفوذ بیمه شده است.

غفلت از بیمه‌های خرد در کشور

وی با اشاره به اینکه توجه به بیمه‌های خرد به مفهوم غافل ماندن از سرمایه‌ها و بیمه‌های کلان نیست، تصریح کرد: هر چند در ارائه پوشش‌های بیمه‌ای بخش سرمایه‌های کلان نیز غافل مانده‌ایم ولی هنوز باید بخش خدمات و فروش بیمه‌های خرد را هم تسریع کنیم.

طرح پرداخت خسارت در محل

مدیر عامل بیمه ایران اظهار کرد: به مناسبت ۱۵ آبان در بخش خسارت، پرداخت خسارت اتومبیل در محل حادثه را آغاز خواهیم کرد، به گونه‌ای که پس از وقوع حادثه، با حضور کارشناسان بیمه ایران در محل و بررسی حادثه، پرداخت خسارت در کمتر از نیم ساعت صورت خواهد گرفت. وی ادامه داد: تجربه این کار را در استان‌های خراسان در چهار نوبت داشتیم و در ۱۵ آبان این طرح در سه استان خراسان بزرگ، اصفهان و آذربایجان‌شرقی و سه بزرگراه امام، همت و کردستان در تهران اجرا خواهد شد.

سهامیان هدف از اجرای این طرح‌ها را تسهیل در امر خدمت رسانی به مردم و جلوگیری از انحرافات در بخش نظارتی دانست.

نبود الزامات فردی و قانونی برای بیمه‌های عمر

وی یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی بیمه‌های عمر و اشخاص را با توجه به این که این بیمه‌ها ۵۰‌درصد از پرتفوی شرکت‌های بیمه‌ای خارجی را تشکیل می‌دهد، عدم نگاه جمعی و فردی به بیمه عمر را به عنوان یک پشتوانه مالی دانست و افزود: سهم بیمه عمر در پرتفوی بیمه‌ای کشور حدود شش‌درصد است و باید دولت‌ها و مردم بیمه اشخاص را به عنوان مهمترین و برترین ابزار مالی اقتصادی و اجتماعی برای آینده خود در نظر بگیرند. سهامیان افزود: دلیل دیگر توسعه‌نیافتگی این بخش بیمه‌ها، نبود فرهنگ در زمینه خرید بیمه‌های عمر است که ایجاد این فرهنگ، تلاش صنعت بیمه، دولتمردان و رسانه‌ها را می‌طلبد.

الزامات فردی و قانونی در بیمه‌های عمر

عضو شورای‌عالی بیمه، نبود الزامات فردی و قانونی برای بیمه‌های عمر را دلیل دیگری بر توسعه‌نیافتگی این بخش خواند و افزود: بعضا اشخاص خود را ملزم به تامین آتیه برای خود و فرزندانشان نمی‌دانند؛ زیرا الزامات فردی و قانونی در بیمه‌های عمر مغفول واقع شده است و این امر نیازمند ایجاد فرهنگ‌سازی در خصوص الزامات فردی و وضع قوانین و مقررات در این خصوص است.

سهامیان پرداخت یارانه توسط دولت برای بیمه کردن اقشار کم‌درآمد را باعث توسعه بیمه‌های عمر دانست و افزود: با این کار دولت هم آینده قشر کم در آمد را تامین می‌کند و هم به فرهنگ‌سازی این نوع بیمه کمک خواهد کرد.

لحاظ نکردن اثر نرخ تورم در بیمه‌های عمر

وی افزود: نبود پژوهش و تحقیق در صنعت بیمه و به دنبال آن نبود مطالعه در خصوص ارائه خدمات بیمه‌ای برای اقشار مختلف، فراهم نکردن بیمه برای قشر بزرگی از جامعه یعنی روستاییان و اقشار کم درآمد، عدم دانش فنی و تجربه در مسائل فروش صنعت بیمه، عدم تسریع در پروسه فروش بیمه‌نامه عمر، نبود تنوع در فروش بیمه عمر، عدم لحاظ کردن اثر نرخ تورم در بیمه‌ها از موارد توسعه‌نیافتگی صنعت بیمه کشور در حال حاضر است.

سهامیان در خصوص محاسبه اثر تورم در بیمه‌نامه گفت: بیمه ایران به دنبال ارائه طرحی مبنی بر فروش بیمه‌نامه‌های عمری است که اثرات تورمی در آن در نظر گرفته شود که با ارائه این طرح در آینده نزدیک، آن را تشریح خواهیم کرد.